به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۲

احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر نشد

عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه دادگاه
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، از حضور در جلسه دادگاه خود که روز سه‌شنبه، پنج آذر در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، خودداری کرد.

گزارش خبرگزاری‌های داخلی اشاره‌ای به دلایل عدم حضور آقای احمدی‌نژاد در جلسه دادگاه نمی‌کند، اما قاضی سیامک مدیرخراسانی که مسئولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده دارد، پیش از این در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا بر الزامی بودن حضور احمدی‌نژاد در این جلسه تاکید کرده بود.

این گزارش‌ها حکایت از آن دارد که آقای مدیرخراسانی پس از برگزاری جلسه امروز دادگاه و عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در آن، دستور تجدید جلسه را صادر کرده است.

خبرگزاری‌های فارس و ایسنا همچنین از نشست مطبوعاتی محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران، خبر داده‌اند که اطلاعات بیشتری از جلسه امروز و روند دادگاه آقای احمدی‌نژاد به دست می‌دهد.

به گفته آقای افتخاری، در جلسه صبح امروز دادگاه که با حضور «سه قاضی قدیمی و باسابقه دستگاه قضایی» برگزار شد، «اظهارات شاکیان دعوت شده مورد استماع قرار گرفت» در حالی که نه تنها احمدی‌نژاد غایب بود بلکه هیچ کسی نیز به وکالت از او در دادگاه حضور نیافته بود.

این قاضی اما از ارائه جزییات بیشتر درباره موضوعات مطرح شده در جلسه روز سه‌شنبه خودداری کرد و تنها تاکید کرد از آنجا که این جلسه شامل «تحقیقات مقدماتی» بوده، «غیرعلنی و محرمانه» باید باشد. 

وی در نهایت با اشاره به غیبت احمدی‌نژاد در جلسه گفت که امکان دارد یک هفته زمان ببرد تا هیات قضایی تصمیم بگیرد اقدام بعدی دادگاه چه خواهد بود.

پیش از این خبرگزاری تسنیم عنوان کرده بود که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به پرونده ۹ شکایت از محمود احمدی‌نژاد رسیدگی خواهد کرد که موضوعات مختلفی را شامل می‌شود.

یکی از شاکیان عمده آقای احمدی‌نژاد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است که دلیل شکایت خود را امتناع رئیس دولت سابق ایران در تشکیل به‌موقع وزارت ورزش و جوانان، عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت و عدم تخصیص بودجه ارزی مترو عنوان کرده است.

در عین حال که مجلس شورای اسلامی در شکایتنامه‌ای به قوه قضائیه از مواردی مانند «اهمال قوه مجریه در ارائه گزارش عملکرد سالانه اجرای قانون برنامه چهارم توسعه و فاصله گرفتن از هدف سند چشم انداز»، «تخلفات مکرر و عدیده در اجرای قانون بودجه» و «استکاف از ابلاغ برخی قوانین مصوب مجلس سخن گفته است.

با این حال چنانچه سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده است، محمود احمدی‌نژاد شاکی خصوصی نیز دارد که در جلسه امروز دادگاه به شکایات آنان در کنار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی رسیدگی می‌شود.

هنوز هیچ گزارش رسمی درباره هویت این شاکیان خصوصی منتشر نشده است، اما خبرگزاری فارس در گزارشی که روز دوشنبه، ۴ آذر منتشر شد، به اسامی برخی از آنها اشاره کرد که در این میان نام «فاضل لاریجانی»، برادر روسای قوای مقننه و قضاییه ایران دیده می‌شود.

آقای احمدی‌‌نژاد سال گذشته در جلسه استیضاح وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با پخش نوار مکالمه فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، مدیر عامل وقت سازمان تامین اجتماعی، او را به سوءاستفاده از موقعیت خانوادگی خود متهم ساخت.

این گزارش اما دیگر شاکیان خصوصی آقای احمدی‌نژاد را «شهروندان عادی» معرفی می‌کند که دلایل شکایت آنها موضوعات گوناگونی از «بالا رفتن مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای» گرفته تا ایده‌های او درباره تقسیمات کشوری را شامل می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد اکنون با حکمی که از رهبر جمهوری اسلامی گرفته، عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
رادیو فردا