به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۲

مراسم بزرگداشت دانشمند ایرانی در دانشگاه تهران


پروفسور رضا وارد تهران شد 
به گزارش خبرنگار مهر، فضل‌الله رضا مهندس برق، دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف، سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا و یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است که همزمان با صدمین سال تولد خود صبح امروز وارد ایران شد.


در عصر روز چهارشنبه 29 آبان ماه طی مراسمی در تالار شهید چمران دانشکده از مقام علمی و فرهنگی پروفسور رضا، دانش آموخته دوره اول دانشکده فنی تقدیر خواهد شد.

فضل الله رضا که در سال 1293 شمسی در رشت به دنیا آمده، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و دکتری خود را در رشته مهندسی برق از مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ استاد گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه MIT در بوستون آمریکا بود و در بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت.
وی هم اکنون ساکن اوتاوا در کانادا است.

دانشگاه‌های مرکزی سوئیس، کپنهاک دانمارک، پاریس، کلرادو آمریکا، کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل از جمله دانشگاه‌هایی بوده است که این استاد برجسته ایرانی در آنها تدریس کرده است.
پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنود و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌یی انجام داده است.

ریاست دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و سفارت ایران در یونسکو از جمله مسوولیت‌های اجرایی علمی و فرهنگی استاد بوده است.

پروفسور رضا طی اقامت چند هفته‌ ای خود در ایران به شهرهای رشت، مشهد و اصفهان سفر خواهد کرد و در زمان حضور در تهران در دفتری که در دانشکده فنی دانشگاه تهران به استاد اختصاص می‌یابد، حضور خواهد داشت.
روز چهارشنبه هفته جاری مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی پرفسور فضل الله رضا از ساعت 6 تا 8 بعد از ظهر با حضور چهره های فرهنگی و علمی برجسته کشور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. میزبان برگزاری این مراسم دانشکده فنی و کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران است.