به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۲

خشک شدن دریاچه ارومیه و آوارگی بیش از ۱۳ میلیون نفر

تنها ۱۵ درصد از کل دریاچه ارومیه باقی مانده است 
خشکی تدریجی دریاچه ارومیه
۸۵ درصد از کل مساحت دریاچه ارومیه خشک شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یکشنبه، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی  با اعلام این مطلب گفت از بخش جنوبی دریاچه تنها شش درصد باقی مانده است.
چهارماه پیش، در تیرماه ۱۳۹۲ میزان خشک شدن دریاچه ارومیه ۷۵ در صد گزارش شده بود.
به گفته حسن عباس نژاد، بحران دریاچه ارومیه هم اکنون عواقب  زیان بار زیادی برای مردم محلی به بار آورده است و در آینده و پس ازرسیدن این عواقب به  تهران، زنجان ، قزوین، و دیگر استان ها متوجه اهمیت این بحران خواهیم شد.
حسن عباس نژاد که در کارگاه آموزشی مدیریت زیست بومی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه سخن می گفت، از جمله عواقب ناشی از بحران و خشک شدن  دریاچه ارومیه را افزایش سرطان، و بیماری های تنفسی دانست.
به گفته عباس نژاد دریاچه ارومیه زمانی دومین دریاچه شور جهان بود و اکنون به نخستین و بزرگ ترین دریاچه آب شور جهان تبدیل شده است. او با تاکید بر این که زمان برای بازگرداندن دریاچه به حال اول از دست رفته است، گفت با این حال باید هرچه زود تر برای حفظ بقایای آن و بهبود وضعیت فعلی آن اقدام شود.
در صورت خشک شدن دریاچه،  هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری و خشک با بادهای نمکی تبدیل می شود و شرایط زیستی منطقه را به هم خواهد زد. همچنین استان های مجاور با پدیده بارش باران های نمک روبرو خواهند شد. به نظر کارشناسان در صورت خشک شدن دریاچه حدود ۱۳ میلیون نفر آواره خواهند شد و فاجعه بی سابقه انسانی بوجود خواهد آمد.
دریاچه ارومیه گذشته از جنبه اساطیری و تاریخی آن برای ایرانیان و اقوام مجاور،  با جزیره ها و ساحل های زیبا و مواد معدنی سرشارش جزو منابع کمیاب طبیعی جهان  و میزبان و زیستگاه جانوران گوناگون، از پرنده و پستاندار و خزندگان و دوزیستان بوده است. هر ۱۰۲  جزیره این دریاچه جزو میراث طبیعی جهان به ثبت یونسکو رسیده اند.
صدای آمریکا