به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۳

یک‌بام و دوهوای شارلی!

«ژان سارکوزی»، پسر«نیکلا سارکوزی»

«من سینه هستم!» 
ماجرای کشتار در دفتر مجله فکاهی «شارلی‌ابدو» همه را خشمگین کرد. در جهانی که هرروز صدها مورد بمب‌گذاری و قتل ایزدی‌کشی، شیعه‌کشی، فلان‌کشی و بهمان‌کشی انجام می‌شود، لااقل در این مورد، که در پاریس رخ داده بود، واکنش تندی نشان داده شد. درباره اینکه آن نشریه هم نمی‌بایست با انتشار تصویری تحریک‌کننده به چنان نفرت و خشونتی دامن می‌زد گفتند کاری نمی‌شود کرد زیرا از مقولات قدسی آزادی بیان است!

بسیارخب، اما اگر چنین است، پس مقولات قدسی این گونه آزادی‌ها که دیگر تبعیض‌بردار نیست! مرگ خوبست اما برای همسایه؟ آقای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسراییل هرکه را دم‌دستش باشد بکشد، باغ‌ها و خانه‌هایشان را ویران کند، در سرزمین‌ها و در مکان آن باغ‌ها و خانه‌های ویران شهرک‌سازی کند و بعد هم اجازه یابد که خودش را در میانه آن راهپیمایی ضدتروریستی سران کشورهای مدعی تمدن جا بیندازد و آنان را هم بی‌اعتبار کند. حتما قتل خودسرانه چند انسان بی‌ربط در دفتر نشریه یا در فروشگاه محله، ترور و جنایت است، که هست، اما نسل کشی و محاصره زمینی و دریایی میلیون‌ها انسان به‌جان‌آمده و اجبارا انباشته‌شده در یک باریکه مخروبه اردوگاهی، جنایت نیست که هیتلر و آیشمن‌اش را در آغوش خود می‌گیرند؟ 
اخیرا مطلبی در ویکی‌پدیا منتشر شده، از سوی شخصی به نام سینه. ایشان از کارتونیست‌های پیشین همان نشریه شارلی بوده است. او در یادداشتی زیر عنوان «من سینه هستم!» می‌گوید در سال٢٠٠٨ که فضاحت گماردن «ژان سارکوزی»، پسر ٢٢ساله «نیکلا سارکوزی»، رییس‌جمهور وقت فرانسه که هنوز دانشجو بود به مدیرعاملی موسسه مالی عظیم «دفانس» در پاریس، مطلبی نوشته بود درباره اینکه آن پسر برای اینکه بتواند با خانم «جسیکا سبائون»، دختر ثروتمند یهودی ازدواج کند به مذهب یهود گرویده است... و برایش آینده درخشانی پیش‌بینی کرده بود. پس از آنکه آن مطلب با انتقاد روزنامه‌نگاری یهودی مواجه می‌شود که آن را ضدیهودی تلقی می‌کند، سردبیر همان مجله از او می‌خواهد که یا فورا یادداشت پوزشی بنویسد یا اخراج خواهد شد! و پس از مخالفت آقای سینه او را اخراج می‌کنند! آقای سینه می‌گوید از سوی سازمانی یهودی تهدید به مرگ هم می‌شود. می‌گوید که با مراجعه به دادگاه توانست ٤٠هزاریورو غرامت اخراج غیرقانونی خود را بگیرد. اما یک‌بام‌ودوهوا و داوری جانبدارانه، امر قدسی آزادی بیان را تبدیل به یک بهانه می‌کند! 
شرق ـ فریدون مجلسی . تحلیلگر روابط بین‌الملل