به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۴

رؤياي احياي سلطنت عثماني بر باد رفت

 اسلام سکولار در ترکيه آچمز شد
  مواضع ترکیه و عربستان سعودی در قبال ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده است

 سرانجام همان گونه که پيش بيني مي شد، سرکشي هاي داخلي و منطقه اي اردوغان و ديکتاتورمآبي هاي وي نتيجه بالعکس داد. 
موارد متعددي مانند حمايت از گروههاي تکفيري و تروريستي، سياست خارجي ناموفق اردوغان در منطقه و نظام 
بين الملل، سرکوب معترضين داخلي و تحقير آنها و مواردي از اين قبيل سبب شد تا رئيس جمهور ترکيه که رؤياي تغيير قانون اساسي رادر سر مي پروراند، با شکستي سخت در انتخابات رو به رو شود.

کسب حدود 40 درصد از آراي انتخابات، نشان دهنده ناتواني حزب عدالت وتوسعه در کسب اکثريت پارلمان و در نتيجه ناکامي وي در تشکيل دولتي يکدست دارد.
هم اکنون اسلام سکولاري که از حدود 10 سال قبل با حمايت غرب در آنکارا بر سر کار آمده، تقويت شده و در سالهاي اخير به اصلي ترين حامي تکفيري ها تبديل شده بود، در وضعيت آچمز قرار گرفته است.
ناتواني حزب عدالت و توسعه در کسب اکثريت کرسي هاي پارلمان شکست همزمان اردوغان و اسلام سکولار در ترکيه محسوب مي شود.
در حال حاضر اردوغان و داوود اوغلو ناچارند شکست سخت خود را بپذيرند. اگر حزب عدالت و توسعه نتواند دولت ائتلافي يا حداقلي تشکيل دهد، حدود دو ماه ديگر شاهد برگذاري انتخابات پارلماني ديگر خواهيم بود.

اين نشان دهنده وضعيت سختي است که اردوغان و داوود اوغلو با آن مواجه هستند. در حدود 47/5 ميليون نفر از شهروندان در روز يکشنبه   پاي صندوق‌هاي رأي رفتند تا 550 کرسي پارلمان اين کشور را بين احزاب اين کشور تقسيم کنند. انتخابات مطابق نظرسنجي‌هاي روزهاي اخير پيش رفت و در نهايت چهار حزب توانستند با کسب دستکم 10 درصد مجموع کل آراء در سطح کشور به پارلمان راه يابند. کردها براي اولين بار در قامت يک حزب وارد پارلمان خواهند شد. البته حزب دموکراتيک خلق‌ها تلاش بسياري کرده بود تا تبديل به جبهه‌اي فراگير شود که نه تنها کردها بلکه زنان، جوانان و چپگراها را به سوي خود جلب کند.
در اين ميان حزب حاکم عدالت و توسعه اگرچه توانست بيشترين کرسي‌ها را به خود اختصاص دهد اما با از دست دادن 69 کرسي نه نتها نمي‌تواند تبديل سيستم پارلماني به رياست‌جمهوري را وارد رفراندوم سازد بلکه مجبور خواهد بود دولت اقليت تشکيل داده يا با احزاب ديگر - که احتمالا حزب حرکت ملي - خواهد بود، ائتلاف کند.
با اين حال حزب حرکت ملي ترکيه مي‌گويد اگر عدالت و توسعه نتواند با ساير احزاب ائتلاف کند در اين صورت بايد انتخابات زودهنگام برگزار شود.
در حالي که نتايج انتخابات ترکيه نشان مي‌دهد حزب حاکم عدالت و توسعه نتوانسته اکثريت لازم براي تشکيل دولت را بدست آورد، دولت باغچه‌لي، رئيس حزب حرکت ملي، در سخناني که در روزنامه حريت منتشر شد به صورت ضمني ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرد.
حزب حرکت ملي به عنوان محتمل‌ترين گزينه براي حزب عدالت و توسعه به شمار مي‌رود که 69 کرسي خود را از دست داده و ديگر نمي‌تواند به تنهايي دولت اکثريت را ايجاد کند.
باغچه‌لي گفت:
"اولين احتمال ائتلافي بين عدالت و توسعه و حزب دموکراتيک خلق‌ها است.
دومين مدل مي‌تواند از ائتلاف بين عدالت و توسعه، خلق جمهوريخواه و حزب دموکراتيک خلق تشکيل شود. اگر تمام اين سناريوها با شکست مواجه شوند، انتخابات زودهنگام بايد برگزار شود.

"روزنامه فرانسوي لوموند در پايگاه اينترنتي خود درباره انتخابات پارلماني ترکيه نوشت: 
رؤياي رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه براي تبديل شدن به سلطان اين کشور تعبير نشد.
تابلوي نتايج مناطق نشان داد که روي گرداني از اين حزب بويژه در مناطق کردنشين در شرق و جنوب شرق ترکيه بسيار جدي است.
در مناطق واقع در ساحل درياي مرمره،‌ مديترانه و اژه نيز آراي حزب عدالت و توسعه در مقايسه با انتخابات 2011 به صورت قابل توجه کاهش يافت.
اين نتايج قبل از هر چيز شکستي بزرگ را براي خود اردوغان رقم زد. او با مطرح کردن طرح «سلطنت» انتخابات پارلماني را به يک همه پرسي درباره خودش تبديل کرد.
رأي دهندگان پاسخي قاطع به او دادند. او به فکر به دست آوردن 400 کرسي براي حزب عدالت و توسعه بود و رؤياي اصلاح قانون اساسي را براي تقويت اختيارات خود در سر داشت که نتوانست به هيچ يک از اين اهداف برسد. به علاوه طرح او در هدف خود براي تبديل شدن به فوق رئيس جمهور شکست خورد بلکه ستاره اقبال او به صورت قابل توجي رو به افول است. 

صلاح الدين دمير تاش رهبر حزب دموکراتيک خلق پس از اينکه حزب متبوعش توانست 13 درصد آرا را به خود اختصاص دهد وبراي نخستين بار به پارلمان راه پيدا کند، اعلام کرد که مردم ترکيه با رقم زدن نتايج اخير، کشورشان را از لب پرتگاه باز گرداندند.
در نهايت اينکه اردوغان هم اکنون سخت ترين و بدترين روزهاي خود را تجربه مي کند. او که در ابتدا بر روي حمايتهاي آمريکا و اتحاد با مهره هاي واشنگتن و رژيم صهيونيستي در منطقه حساب باز کرده بود، امروز با پاسخ و واکنش سخت مردم خود رو به رو شده است؛
مردمي که خواستار توقف سياستهاي حمايتگرايانه اردوغان از تروريستهاي تکفيري و بازگشت آرامش به کشورشان هستند. 
رسالت