به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۴

محمد‌ نوری‌زاد آزاد شد

 «زور سپاه بیشتر بود. من را از ماشین اطلاعات بیرون کشیدند و سوار ماشین سپاه کردند

طبق گفته‌های نوری‌زاد تعقیب و گریز و کشمکش میان دو نهاد امنیتی ادامه یافته، اما سرانجام ماموران سپاه موفق می‌شوند که وی را از چنگ ماموران وزارت اطلاعات بدر آورند.
نوری‌زاد در این‌باره گفته است: «زور سپاه بیشتر بود. من را از ماشین اطلاعات بیرون کشیدند و سوار ماشین سپاه کردند.»
به گفته نوری‌زاد او سپس با چشمان بسته به مکان نامعلومی منتقل شده و ماموران اطلاعات سپاه سرانجام در حوالی نیمه‌شب او را آزاد کرده‌اند.
در میان بازداشت‌شدگان روز شنبه هاشم زینالی پدر سعید زینالی هم دیده می‌شود. سعید زینالی سال ۱۳۷۸، ۵ روز پس از هجوم ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه در خانه‌اش بازداشت شد

و همچنان خبری از او نیست. از دیگر بازداشت‌‌شدگان روز شنبه می‌توان از سیمین عیوض‌زاده مادر امید علی شناس، محسن شجاع، فعال مدنی، رضا ملک مامور سابق وزارت اطلاعات و زندانی سیاسی سابق و لیلا غفاری و شروین یمنی از حامیان محمدعلی طاهری، رهبر گروه موسوم به "عرفان حلقه" نام برد.

محمد ‌نوری‌زاد، فعال مدنی، که روز دوشنبه (۲ آذر) در نزدیکی خانه‌اش بازداشت شده بود، آزاد شد. به گفته نوری‌زاد میان ماموران وزارت اطلاعات و سپاه برای بازداشت و حبس چند ساعته وی، "رقابت و اختلاف" وجود داشته است.

 به گزارش دویچه وله، محمد نوری‌زاد که صبح دوشنبه (۲۳ نوامبر/ ۲ آذر) قبل از رسیدن به تظاهرات در برابر دفتر لاستیک دنا و در برابر خانه‌اش بازداشت شده بود، در حوالی نیمه‌شب (۲ به ۳ آذر ماه) آزاد شد.
او روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سایت "خبرنگاری جرم نیست" نحوه دستگیری خود را توضیح داد. به باور نوری‌زاد دستگیری برخی از فعالان مدنی و حقوق ‌بشری در روز دوشنبه به دلیل هم‌زمانی آن با برپایی اجلاس یک‌روزه مجمع کشورهای صادرکننده گاز بوده است.

نوری‌زاد به رقابت ماموران اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات اشاره کرده و گفت که نخست توسط ماموران سپاه بازداشت می‌شود، اما ماموران وزارت اطلاعات با تعقیب خودروی سپاه و سرانجام با کشیدن اسلحه موفق به توقف خودروی سپاه می‌شوند. نوری‌زاد سپس به خودروی وزارت اطلاعات منتقل می‌شود.

او درباره تقابل سپاه و وزارت اطلاعات گفت: «مرا ربودند. اطلاعات مرا از چنگ سپاه درآورد، ولی همانطور که حرکت می‌کردیم ماشین سپاه ما را تعقیب می‌کرد، چند تا ورود ممنوع رفتیم. چون می‌خواستند خودروی سپاه را جا بگذارند. در ماشین که بودیم یکی از آن‌ها می‌گفت تیر بزنیم به چرخ‌شان. وضع عجیب و وحشتناکی بود.»

طبق گفته‌های نوری‌زاد تعقیب و گریز و کشمکش میان دو نهاد امنیتی ادامه یافته، اما سرانجام ماموران سپاه موفق می‌شوند که وی را از چنگ ماموران وزارت اطلاعات بدر آورند. نوری‌زاد در این‌باره گفته است: «زور سپاه بیشتر بود. من را از ماشین اطلاعات بیرون کشیدند و سوار ماشین سپاه کردند.»

به گفته نوری‌زاد او سپس با چشمان بسته به مکان نامعلومی منتقل شده و ماموران اطلاعات سپاه سرانجام در حوالی نیمه‌شب او را آزاد کرده‌اند.

در میان بازداشت‌شدگان روز شنبه هاشم زینالی پدر سعید زینالی هم دیده می‌شود. سعید زینالی سال ۱۳۷۸، ۵ روز پس از هجوم ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه در خانه‌اش بازداشت شد و همچنان خبری از او نیست. از دیگر بازداشت‌‌شدگان روز شنبه می‌توان از سیمین عیوض‌زاده مادر امید علی شناس، محسن شجاع، فعال مدنی، رضا ملک مامور سابق وزارت اطلاعات و زندانی سیاسی سابق و لیلا غفاری و شروین یمنی از حامیان محمدعلی طاهری، رهبر گروه موسوم به "عرفان حلقه" نام برد.