به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۴

سه روز عزای عمومی در فرانسه / داعش: بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.

فراخوان داعش برای حملات بیشتر
گزارش خبرگزاری دانشجویانایران "ایسنا"

دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط ‌گرا در حملات پاریس کشته شدند که هفت تن از آنها عاملان انتحاری بودند.

گروه تروریستی داعش با برعهده گرفتن مسئولیت حملات و انفجارهای عصر جمعه در پاریس اعلام کرد که این انفجارها "انتقام به خاطر سوریه و 11 سپتامبر فرانسه" است
گروه تروریستی داعش با قبول مسئولیت این حملات در سایت "دابق" به زبان فرانسوی اعلام کرد فرانسه جنگنده‌های خود را به سوریه فرستاده تا کودکان و افراد مسن را هدف قرار دهد و امروز از همان جام زهر خود می‌نوشد.
 داعش در سایت این مجله اینترنتی خود آورده است که بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.
گروه داعش هم‌چنین با انتشار یک نوار ویدئویی فرانسه را تهدید کرد که اگر این کشور به بمباران مواضع این گروه ادامه دهد همچنان هدف قرار خواهد گرفت. یک شبه‌نظامی در این ویدئو گفت: تا زمانی که نیروهای ائتلاف به بمباران مواضع داعش ادامه دهند در صلح زندگی نخواهند کرد. وی افزود: مردم در نهایت به جایی می‌رسند که از خرید رفتن هم بترسند. داعش هم‌چنین از حامیان فرانسوی‌اش خواسته اگر نمی‌توانند به سوریه بیایند، در همان فرانسه دست به کار شوند.
 پنج نقطه‌ای که در پاریس مورد حمله قرار گرفته‌اند، عبارتند از:
- رستوران کامبوج: تیراندازی در محل این رستوران چندین کشته به جا گذاشت
- سالن کنسرت باتاکلان: افراد مسلح ده‌ها نفر را در یک کنسرت موسیقی راک کشتند
- استادیوم ملی فرانسه: دو انفجار در نزدیکی این استادیوم و در جریان مسابقه میان دو تیم ملی فوتبال فرانسه و آلمان رخ داد و چندین کشته برجای گذاشت
- خیابان شارون: محل وقوع تیراندازی
- محله له‌آل: گزارش‌های تایید نشده از تیراندازی در این محل منتشر شده است
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با اعلام حالت اضطراری مرزهای این کشور را بسته اعلام کرد و 1500 سرباز در سراسر خیابان‌های پاریس مستقر شده‌اند و گفته می‌شود پاریس تبدیل به یک پادگان شده است.
رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند: در میان کشته شدگان یکصد تن در کنسرت در حین گروگان گیری کشته شدند. بنا به گزارش رسانه‌ها محل این کنسرت در نزدیکی دفاتر شارلی ابدو قرار داشته است.

پاریس در وحشت و قتل عام، صفحه اول برخی از روزنامه‌های فرانسوی
در همین حال اولاند در یک سخنرانی کوتاه در نزدیکی سالن باتاکلان قول داد که از کسانی که دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای زده‌اند، انتقام بگیرد.
وی گفت: ما خواستیم که اینجا در میان کسانی باشیم که شاهد چنین اقدامات وحشیانه‌ای بودند و بدانید که ما جنگ با تروریسم را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهوری فرانسه افزود: زمانی که تروریست‌ها بتوانند چنین اقدام خشونت آمیزی انجام دهند مطمئن باشند که با یک فرانسه مصمم، یک فرانسه متحد، فرانسه‌ای که مرعوب نمی‌شود، رو به رو خواهند شد؛ اگرچه ما امروز از این حادثه تراژدی غم انگیز بسیار ناراحت هستیم اما به نبرد خود ادامه خواهیم داد.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم در واکنش به حملات تروریستی در پاریس گفت که این حملات لزوم همکاری برای مقابله با داعش را آشکار می‌سازد.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در آستانه نشست وین درباره بحران سوریه گفت: این حملات نشان داد که بیش از هر زمان دیگری به هماهنگی بین‌المللی در جنگ با تروریسم نیازمندیم.
در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است هرآنچه لازم است برای محاکمه تروریست‌ها انجام دهد.
به رغم اینکه هنوز هیچ تهدید خاصی اعلام نشده اما در نیویورک، بوستون و دیگر شهرهای آمریکا اقدامات امنیتی تشدید شده است.
پروازهای آمریکا به سمت پاریس نیز با تاخیر مواجه شده است.
در همین راستا، مقامات انگلیس به اتباع خود نسبت به رفت و آمدشان در پاریس هشدار داده و از آنها خواستند تا دستورات مسئولان فرانسوی را اجرا کنند. دولت بلژیک نیز تدابیر امنیتی خود را در مرز با فرانسه تشدید کرد.
هم‌چنین دولت فرانسه اعلام کرد، توافق نامه شینگن را به طور موقتی به حالت تعلیق در آورده و در مرزهای این کشور تدابیر امنیتی شدیدی اعمال می‌شود. این اقدام دولت فرانسه به طور موقت بوده و این کشور مشارکت خود در توافق نامه شینگن را به مدت یک ماه از 13 نوامبر به حالت تعلیق درآورده است.
در همین حال گزارش شده است فرانسوا اولاند سفر خود به ترکیه برای شرکت در اجلاس جی 20 را لغو کرده است.ادامه واکنش‌ها و محکومیت‌ها
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در پاریس تاکید کرد که واشنگتن به دولت فرانسه هرگونه کمکی را که بخواهد ارائه می‌دهد.

حملات پاریس
وی به قربانیان این انفجارهای تروریستی تسلیت گفت.
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز حملات پاریس را "حمله به کرامت انسانی" خواند و گفت که آمریکا در کنار فرانسه و جامعه چند فرهنگی‌اش ایستاده‌ است.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که از شنیدن حملات و خشونت‌های پاریس "شوکه" شده است. وی در پیامی توئیتری نوشت: من امشب واقعا از تحولات پاریس شوکه شدم. فکر و قلبمان با مردم فرانسه است. هر کاری از دستمان بر بیاید، انجام می‌دهیم.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که از حملات پاریس "شدیدا شوکه" شده است. مرکل با صدور بیانیه‌ای گفت: در این ساعت‌ها فکر من با قربانیان این حملات تروریستی و بستگان آنها و تمام ساکنان پاریس است. دولت آلمان با دولت فرانسه در ارتباط است و همدردی و همبستگی مردم آلمان را اعلام کرده است. در یک صف واحد با فرانسه برای دفاع از ارزش‌های اروپایی می‌ایستیم. حملات به آزادی، نه تنها پاریس را هدف قرار داد بلکه علیه تمام ما بود. اروپا برای دفاع از ارزش‌هایش متحد می‌ایستد.
شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین هم با محکوم کردن حملات پاریس آمادگی کشورش را برای پیوستن به فرانسه و جامعه بین‌المللی برای تشدید همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با تروریسم اعلام کرد.
به گزارش وزارت خارجه چین رهبران چین و فرانسه در یک تماس تلفنی پس از این حملات با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و رئیس جمهوری چین مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده‌های آنها اعلام کرد.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد "حملات تروریستی نفرت‌انگیز" در پاریس را محکوم کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی‌مون گفت که وی اطمینان دارد که مقام‌های فرانسوی هر کاری لازم باشد برای محاکمه سریع عاملان حملات مذکور انجام می‌دهد.
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که حملات پاریس باید همه کشورها را متحد ساخته و معنی تازه‌ای به مذاکرات صلح سوریه بدهد.
وی تاکید کرد: بهترین پاسخ به این حملات اتحاد، فائق آمدن بر اختلافات و تلاش با یکدیگر برای برقراری صلح در سوریه است. حملات پاریس معنی دیگری به نشست وین داد. کشورهایی که امروز دور یک میز می‌نشینند تجربه و غم مشترکی دارند. فرانسه، روز قبل، روسیه یک هفته قبل ، ترکیه هم همین تجربه را داشته است.

حملات پاریس
همچنین وزارت خارجه بحرین این حملات را محکوم و همبستگی خود را با فرانسه اعلام کرد.
دولت قطر و وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه‌هایی به شدت حملات مسلحانه و انفجارهای تروریستی در پاریس را محکوم کردند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد که کشورش تمام توان خود را برای همکاری با شرکای بین‌المللی در جهت مبارزه با تروریسم به کار خواهد گرفت.
وی گفت: تروریسم، اسلام و تمامی ادیان و عقاید و منشورهای بین‌المللی را به چالش کشیده است.
وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد: ریاض حملات پاریس را نقضی علیه تمامی ادیان می‌داند.
واتیکان نیز در بیانیه‌ای حملات پاریس را محکم کرده و آن را خشونت تروریستی جنون‌آمیز خواند.
فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی پاریس خواستار واکنش جدی برای مبارزه با اشاعه انزجار تا سرحد کشتار و قتل، شد.
وی گفت: پاپ و تمامی دوستداران صلح شدیداً این حملات را محکوم می‌کنند.
شورای همکاری خلیج فارس هم در بیانیه‌ای حملات تروریستی پاریس را محکوم کرد.
در این راستا وزارت کشور روسیه حالت آماده‌باش در سراسر این کشور اعلام کرده است. همچنین شبکه المیادین گزارش داد که مسکو در پی دریافت اطلاعات مبنی بر وجود حملات تروریستی احتمالی اتباع خود را از برخی کشورها خارج می‌کند. مسکو اعلام کرد که کشورهایی که شامل تصمیم روسیه می‌شود ترکیه، تونس و مصر است.
مسکو هم‌چنین ضمن محکوم کردن این تجاوزات شنیع به مقامات فرانسه پیشنهاد داد که درباره تحقیقات درخصوص جنایت‌های تروریستی به آنها کمک کند.
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مراتب تسلیت خود را به اولاند و مردم فرانسه پس از "حملات تروریستی وحشتناک" پاریس اعلام داشت.
پوتین اعلام کرد، روسیه این کشتار غیر انسانی را به شدت محکوم می‌کند و آماده ارائه هرگونه کمک برای تحقیقات درباره این جنایت تروریستی است.
رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن ابراز ناراحتی خود از این حوادث تروریستی در پاریس آن را محکوم کردند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز به فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود و مردم فرانسه به دلیل این انفجارهای تروریستی تسلیت گفت. اردوغان در سخنانی تلویزیونی تاکید کرد: برای کشوری که به خوبی پیامدهای تروریسم را درک می‌کند، کاملا آسان است که رنج و دردهایی که پاریس به دلیل این انفجارهای تروریستی می‌کشد، بفهمد.
وی خواهان بسیج جامعه جهانی برای مقابله با تروریسم شد.

حملات پاریس
احمد داووداوغلو، نخست وزیر این کشور نیز تاکید کرد، این حملات ظالمانه که تمامی بشریت را هدف قرار داده است محکوم می‌کند.
دولت کویت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تمامی تجاوزات تروریستی در پاریس را که با شریعت آسمانی در تضاد است محکوم می‌کنیم.
نخست وزیر کانادا نیز ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در پاریس تاکید کرد: ما تاکنون به اطلاعاتی درباره قربانیان کانادایی در حملات پاریس دست نیافته‌ایم. وی به خانواده‌های قربانیان این حوادث تسلیت گفت.
جاستین ترودو با اعلام مراتب همبستگی با فرانسه پس از این حملات گفت: من بسیار غمگین و شوکه شدم که تعداد بسیار زیادی از مردم در این حملات کشته و زخمی شدند. کانادا در کنار فرانسه در این دوران تاریک ایستاده و تمامی کمک‌های لازم را ارائه خواهد داد.
اتحادیه سازمان‌های اسلامی در اروپا نیز در بیانیه‌ای حملات تروریستی پاریس را به شدت محکوم و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان اعلام کرد.
ریاست جمهوری مصر نیز این انفجارهای تروریستی را به شدت محکوم کرد. عبدالفتاح سیسی، ‌رئیس جمهوری این کشور سفیر مصر در پاریس را مکلف به انتقال پیام تسلیت خود به رهبران فرانسه و دولت و مردم این کشور کرد.
ائتلاف نظامی ناتو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ائتلاف در کنار فرانسه ایستاده است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: من به شدت از حملات تروریستی وحشتناک پاریس شوکه شدم. فکر من با خانواده‌های قربانیان و مردم فرانسه است که از این حملات متاثر شدند.
وی تاکید کرد: ما در مبارزه با تروریسم متحد و قوی ایستاده‌ایم و تروریسم هرگز نمی‌تواند دموکراسی را شکست دهد.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی نیز اعلام کرد: من کاملا اطمینان دارم که مردم و دولتمردان فرانسه می‌توانند از این آزمایش سر بلند بیرون آیند.
دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی نیز گفت که این حوادث وحشتناک را دنبال می‌کند.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم به شدت حملات رتروریستی در پاریس را محکوم و تاکید کرد جامعه جهانی باید در رویارویی با چنین اقدامات تروریستی خطرناکی که به تشویش اوضاع در هر مکانی منجر می‌شود، کمک کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با اعلام مراتب تسلیت به خانواده قربانیان گفت: اسرائیل شانه به شانه فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و مردم این کشور در جنگ با تروریسم ایستاده است.

همدردی با فرانسه در نقاط مختلف جهان از طریق نورپردازی رنگهای پرچم این کشور
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز اعلام کرد که حملاتی که فرانسه را هدف گرفت نخستین حملاتی بود که دیگر کشورهای اروپایی را در بر خواهد گرفت.
صدر تاکید کرد: درگیری‌های خاورمیانه، تنها اسرائیل و آمریکا را در امنیت نگه داشته است.
فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق و حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن حملات فرانسه همبستگی خود را با این کشور اعلام کرده و افزودند: از تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم حمایت خواهند کرد.
العبادی در بیانیه‌ای اظهار داشت: تروریسمی که عراق از چند سال پیش از آن رنج می‌برد بار دیگر ثابت کرد که پدیده‌ای جهانی است و تمامی کشورها را هدف قرار می‌دهد و ما در خط اول نابودی آن هستیم.
نخست‌وزیر عراق ادامه داد که تمامی کشورها باید برای نابودی این خطرجهانی وارد عمل شوند.
وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن توصیف کردن حملات تروریستی در پاریس به عنوان اقدامی وحشیانه، همبستگی خود را با فرانسه اعلام کرد و متعهد شد که در کنار آن علیه تروریسم مبارزه خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: این اقدام وحشیانه میزان خطر این گروه تروریستی جنایتکار را نشان می‌دهد که از عراق و سوریه به عنوان مقرهای خود برای اشاعه مرگ، کشتار و ارعاب در سراسر جهان استفاده می‌کند.
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی به فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به دولت و مردم فرانسه به خاطر حملات تروریستی جمعه شب تسلیت گفته و اعلام کرد، تروریسم دشمن مشترک ماست و تروریست‌های گمراه به جنگ همه ارزش‌های انسانی رفته‌اند و زندگی و پیشرفت و صلح را در هر جایی که باشد هدف حملاتشان قرار می‌دهند.
وی افزود: مردم کردستان امروز وارد جنگی کوبنده علیه تروریسم شده و قربانیانی را در این راه داده‌اند و با ملت فرانسه و دولتش ابراز همدردی می‌کنند.
ریاست‌جمهوری تونس نیز شدیداً حملات تروریستی فرانسه را محکوم کرد.
ریاست‌جمهوری تونس در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به مقامات و ملت فرانسه، همبستگی کامل خود را با فرانسه اعلام کرد.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در پیامی به فرانسوا اولاند ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، حمایت کشورش را از ملت فرانسه برای رویارویی با حملات خونین در فرانسه اعلام کرد و از جامعه جهانی خواست برای مقابله با پدیده تروریسم و خشکاندن منابع مالی گروه‌های تروریستی وارد عمل شوند.
تمام سلام‌نخست وزیر لبنان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما با نگرانی و ناراحتی وقایع وحشتناک پاریس را دنبال می‌کنیم و شدیدا این حملات را محکوم می‌کنیم.
نخست وزیر لبنان تصریح کرد که این حملات را تجاوز به ارزش‌های والای انسانی می‌دانیم.
پراناب موخرجی، رئیس جمهوری هند نیز با محکوم کردن حملات تروریستی فرانسه عنوان داشت هند در کنار ملت فرانسه ایستاده است.
احمد الطیب، شیخ الازهر نیز حملات تروریستی در پاریس را وحشیانه توصیف کرد و گفت چنین اقداماتی در هر دینی و از لحاظ انسانی منفور است.
وی گفت: زمان آن رسیده که همه جهان برای رویارویی با این وحشی گری‌ها متحد شوند.
انتهای پیام