به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۴

ماجرای خرید طلای تقلبی برای بانک مرکزی، به روایت بابک زنجانی


بابک زنجانی میلیاردر متهم به فساد مالی، در چهاردهمین جلسه دادگاه خود ماجرای خرید یک و نیم تن شمش طلا برای بانک مرکزی را شرح داد.
این متهم در این جلسه در پاسخ به این سوال قاضی که هزار و ۵۰۰ کیلو طلای خریداری شده از آفریقا در حال حاضر کجاست؟ ماجرای خرید طلاها را شرح داد.
او توضیح داد که دو نفر ادعا کرده بودند در آفریقا طلا دارند و پس از گفت و گو با رئیس کل بانک مرکزی قرار شد برای "رفع برخی مشکلات" طلاها خریداری شود اما شمش‌هایی که به ایران فروختند قلابی از کار در آمد.
به گفته زنجانی، او هواپیمایی از ترکیه برای خرید طلا به آفریقا فرستاد و ۵ میلیون دلار پیش پرداخت داد. در ادامه یک میلیون دلار بیشتر هم برای تشریفات گمرکی پرداخت کرد اما هواپیما پیش از انتقال بار به ایران، در استانبول به مشکل خورد.
او با بیان اینکه پلیس ترکیه اصل مدارک خرید طلا را از ما می‌خواست، اضافه کرد: "وقتی به فروشندگان طلا گفتیم که اصل مدارک بار را بفرستند، آنها گفتند باید ۵ میلیون دلار دیگر به ما بدهید تا ما اصل مدارک را به شما بدهیم. ما نیز مجددا ۵ میلیون دلار دیگر پرداخت کردیم."
بابک زنجانی به دادگاه توضیح داد که با پرداخت مجموعا ۱۱ تا ۱۲ میلیون دلار برای این بار طلا مدارکی ارائه دادند که نوشته بود این کالاها مصنوعی است؛ فروشندگان ادعا کرده بودند که برای پرداخت هزینه گمرک کمتر، چنین مدارکی را فرستاده‌اند. در نهایت به گفته زنجانی، بار به دبی منتقل شد اما پس از اینکه خریداران برای تحویل گرفتن و ترخیص بار رفتند به جای شمش طلا با شمش‌هایی مواجه شدند که اسپری "اکلیلی طلا" روی آنها پاشیده شده بود.
آن طور که این متهم در دادگاه توضیح داد، اگر چه فروشندگان تقلبی بودن بار را نپذیرفتند و مدعی شدند که خریداران، خود بار را جابجا کرده‌اند، اما سرانجام در آفریقا دستگیر شدند. به گفته او، با شکایت خریداران، طرف ایرانی فروشنده طلا نیز بازداشت شده اما چیزی که از طلب خریدار تا کنون وصول شده، ۴ میلیون دلار ضمانت نامه بانکی ۴ ساله است.
این نخستین بار نیست که خبر جابجایی طلا و پول در دوران تحریم بین ایران و کشورهای همسایه منتشر می‌شود. پیشتر در سال ۸۷ خبری مبنی بر انتقال یک کانتینر طلا و ارز به ترکیه خبرساز شد. ایران و ترکیه جابجایی غیرقانونی طلا و ارز را رد کردند اما رسانه های ترکیه همان زمان تصاویر و مدارک کامیون حامل طلا و ارز را منتشر کردند.
بابک زنجانی در پایان سخنانش ادعا کرد که پول پرداخت شده برای خرید بار طلا از آفریقا، از منابع وزارت نفت نبوده است.
تا کنون چهارده جلسه از دادگاه محاکمه بابک زنجانی، متهم به اختلاس، ارتشا و جعل سند، برگزار شده است. بر اساس اعلام وزارت نفت ایران، او بیش از دو میلیارد یورو در قبال فروش نفت، به دولت بدهکار است. آقای زنجانی به دولت برای فروش نفت خود در دوران تحریم کمک می‌کرد.
صدای آمریکا