به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۴

حکم یک سال حبس ریحانه طباطبایی تأیید شد




این روزنامه‌نگار ۳۱ خردادماه سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای اجرای حکم شش ماه زندانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و بیستم آبان‌ماه همان سال با پایان مدت محکومیت خود، از زندان اوین آزاد شده‌بود.
ریحانه طباطبایی پیش از این در آذر ۸۹ و بهمن ۹۱ نیز توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود.
وی ازجمله روزنامه‌نگار سرویس سیاسی روزنامه بهار بوده و سابقه فعالیت در روزنامه‌های شرق، فرهیختگان و کلمه سبز، خبرگزاری سینا و مجله‌های ایران فردا و چلچراغ را در کارنامه خود دارد.
وب‌سایت «کلمه» خبر می‌دهد که ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، به یک سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در رسانه‌ها و مطبوعات و فضای مجازی محکوم شده‌است.
ریحانه طباطبایی در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشت که حکم وی مبنی بر مجازات‌های ذکرشده «بی کم و کاست» تأیید شده‌است.
بنا بر گزارش «کلمه»، جلسه محاکمه این روزنامه‌نگار به اتهام آنچه «تبلیغ علیه نظام» نامیده شده ۹ آذر ماه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و روز سه‌شنبه ۲۶ آبان، پس از نزدیک به یک سال حبس تعزیری این روزنامه‌نگار تأیید شد.
روز دوشنبه، یک روز پیش از محکومیت دوباره ریحانه طباطبایی، هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست فعال در رسانه‌های اصلاح‌طلب، نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بازداشت آقای حیدری دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی سپاه ایران، دست کم چهار روزنامه‌نگار را بازداشت کردند و آنها را مرتبط با «شبکه نفوذ» معرفی کردند.
پیش از این عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، بازداشت شده‌اند و سپاه بازداشت‌شدگان را اعضای شبکه نفوذ غرب معرفی کرده است.
اندکی بعد از این بازداشت‌ها ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.
با این حال دولت حسن روحانی از زبان خود رئیس‌جمهور، وزیر کشور او و وزیر ارشاد از نحوه این بازداشت‌ها ابراز نارضایتی کرده و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی نیز گفته است که این بازداشت‌ها را بی‌ارتباط با «تسویه حساب‌های سیاسی» نمی‌داند.
حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود و پس از آن در سال گذشته وعده‌هایی را در مورد مطبوعات و رسانه‌ها در ایران داد که از جمله آنها «آزادی دادن به رسانه‌ها برای مقابله با فساد»، «واگذاری مسائل حوزه رسانه‌ها به صنف» یا «ایجاد محیطی امن» برای فعالان مطبوعاتی بود.