به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۴

پایان عملیات ویژه پلیس پاریس: دو مهاجم کشته و هفت مظنون بازداشت شدند

ابهام در مورد حضور عبدالحمید اباعود در محل عملیات ضد تروریستی سن‌دنی
 عبدالحمید اباعود
نیروهای ویژه پلیس فرانسه در عملیاتی که در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه آغاز شد به آپارتمانی در منطقه «سن دونی» در شمال شهر پاریس که تصور می شود محل اختفای عبدالحمید اباعود، طراح اصلی حملات شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر است، یورش بردند
یورونیوز - عملیات روز چهارشنبه پنج روز پس از ان انجام شد که عبدالحمید اباعود و همدستانش در جریان حملاتی تروریستی ۱۲۹ نفر را در شهر پاریس کشته و بیش از سیصد نفر را نیز مجروح کردند.
احتمال داده می شد صلاح عبدالسلام، فردی که پلیس پیش از این حکم بازداشت بین المللی او را صادر کرده نیز در این آپارتمان باشد.
بنا به اعلام مقام های امنیتی، در جریان این عملیات دو نفر کشته و هفت تن نیز دستگیر شدند. دادستان پاریس در پایان عملیات تاکید کرد که یکی از مظنونان با شلیک پلیس از پای در آمده و فرد دوم نیز زنی از همدستان تروریستها بوده است که با انفجار انتحاری، خود را کشته است. بنا بر گزارش پلیس یکی از مظنونان از آپارتمان گریخته است.
- عملیات در حومه پاریس و در آپارتمانی واقع در منطقه «سن دنی» که حدود ۹ کیلومتری شهر پاریس و ۲ کیلومتری استادیوم فوتبال پاریس است، اجرا شد. در زمان آغاز عملیات، سربازان و هلیکوپترها به حالت اماده باش درامده بودند. اعتقاد بر این بود که دو تا چهار نفر در داخل اپارتمان هستند.

ابهام در مورد حضور عبدالحمید اباعود در محل عملیات ضد تروریستی سن‌دنی 


رادیو فرانسه - به دنبال حملۀ پلیس فرانسه به آپارتمانی در شهر سن‌دنی، واقع در حومۀ پاریس، تحقیقات و آزمایش‌ها برای تعیین هویت بازداشت‌شدگان و دو مقتول ادامه دارد. در این میان، روشن نیست که عبدالحمید اباعود، که گفته می‌شود طراح حملات اخیر پاریس بوده، در محل عملیات حضور داشته است یا خیر. عبدالحمید اباعود ۲۸ ساله است و تابعیت بلژیکی دارد.
عملیات پلیس فرانسه که در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۸ نوامبر آغاز شد و نزدیک هفت ساعت طول کشید، به دنبال جمع‌آوری اطلاعاتی صورت گرفت که به گفتۀ دادستان کل پاریس «حاکی از آن بود که شاید عبدالحمید اباعود در آپارتمان شهر سن‌دنی مخفی باشد».

بعد از حملات تروریستی گستردۀ روز ۱۳ نوامبر که ۱۲۹ قربانی گرفت، این فرض مطرح شد که عبدالحمید اباعود، طراح اصلی حمله، در سوریه اقامت دارد. اما به دنبال عملیات صبح چهارشنبه ۱۸ نوامبر ، مقامات فرانسوی برای نخستین بار فرض حضور وی را در خاک فرانسه مطرح کردند.

امروز صبح (چهارشنبه)، بعد از پایان عملیات ضد تروریستی، مقامات قضایی فرانسه گفتند که هنوز نمی‌توانند در مورد حضور یا عدم حضور اباعود در میان بازداشت‌شدگان یا کشته شدگان نظری بدهند.

دادستان پاریس گفت «باید منتظر تحقیقات کارشناسان پلیس باشیم که پس از حمله، برای بررسی و نمونه‌برداری وارد آپارتمان شده‌اند».

پلیس باید بخصوص هویت زنی را مشخص کند که ظاهراً طی حمله خود را منفجر کرده است.



هدف از عملیات امروز پلیس بازداشت اباعود بود

فرارو- عملیات ویژه پلیس فرانسه که بامداد چهارشنبه برای دستگیری مظنون به طراحی عملیات های تروریستی روز جمعه در پاریس در محله فقیر نشین سَن دُنی آغاز شده بود، پس از هفت ساعت پایان یافت. در این عملیات چند تن از مظنونین دستگیر شدند.

به گزارش فرارو، از عبدالحمید اباعود به عنوان مغز متفکر حملات جمعه شب پاریس نام برده اند. مقام های پلیس فرانسه هنوز اطلاعاتی درباره وضعیت ابا عود منتشر نکرده اند.

از بامداد روز چهارشنبه، ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر)، صدای تبادل آتش و انفجار در محله سن دنی واقع در حومه شمالی پاریس، شنیده شد در حالیکه ماموران امنیتی مسلح از جمله نفرات نیروی ویژه ضد تروریسم پلیس و نفرات ارتش ساختمانی را در یکی از خیابان‌های این محله در محاصره داشتند.


 عبدالحمید اباعود

عبد الحمید اباعود کیست؟

  • در سال 1987 در منطقه «مولن‌بیک» (Molenbeek) در غرب بروکسل متولد شد و مشهور به «ابوعمر بلژیکی» و «ابوعمر سوسی» است که لقب دوم وی از نام شهر «سوس» در مراکش که خانواده‌اش اهل آنجا هستند، نشأت می‌گیرد.
  • یکی از همکلاسی‌های سابق عبدالحمید اباعود به روزنامه بلژیکی La Dernière Heure اعلام کرده که وی در دوران تحصیل همکلاسی‌ها و معلمان خود را بسیار آزار و اذیت می‌کرده و اقدام به ربودن کیف پول‌های آنها می‌کرده است.
  • در یک نوار ویدئویی منتسب به داعش، اباعود با ریش اندک و کلاهی به سبک افغان‌ها بر سرش دیده می‌شود که بخاطر ارتکاب جنایت به خود می‌بالد.
  • ابوعمر بلژیکی پیشتر در اوایل سال 2014 میلادی به دلیل بردن برادر کوچک 13 ساله خود «یونس» به سوریه در صدر اخبار رسانه‌های بلژیک قرار گرفت و به این ترتیب تیتر اول برخی روزنامه‌های این کشور به خبر مربوط به «جوان‌ترین عنصر تکفیری جهان» اختصاص یافت.
  • اباعود همان شخصی است که اجساد کشته شدگان را به خودرو می‌بست و در خیابانی در سوریه می‌کشاند.
  • یاسمینا خواهر وی پیش از این به رسانه‌ها گفته است: «واقعا دعا می‌کنیم که عبدالحمید کشته شده باشد.»
  • «عبدالسلام صلاح» مظنون اصلی حملات پاریس که وی نیز اهل منطقه مولن‌بیک بروکسل است و به شدت توسط پلیس تحت تعقیب است و برادرش «ابراهیم صلاح» که در جریان حمله تروریستی روز جمعه پاریس خود را در بلوار «ولتر» روبروی رستورانی منفجر کرد، هر دو عبدالحمید اباعود را می‌شناخته و با وی در ارتباط بوده‌اند.