به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۹، ۱۳۹۴

سلام بر پیری- آخرین ترانهً استاد معینی کرمانشاهی، خواننده بیتا

رحيم معيني‌كرمانشاهي درگذشت 


رحيم معيني‌كرمانشاهي، شاعر و ترانه‌سراي پيشكسوت سه‌شنبه ٢٦ آبان ماه در بيمارستان جم از دنيا رفت.
معيني‌كرمانشاهي از سال ٨٧ به دليل كهولت سن، با بيماري نفس‌تنگي و ناراحتي سينه دست‌وپنجه نرم مي‌كرد. معيني‌كرمانشاهي سال ۱۳۰۱ خورشيدي در كرمانشاه ديده به جهان گشود. از سال ۱۳۴۱به كار نقاشي پرداخت و در اين راه پيشرفت كرد و تابلوهايي نيز به يادگار گذاشت،
از جمله تابلوي حضرت مسيح(ع) كه با كار سياه‌قلم است. او در ضمنِ كارهاي نقاشي، به نظم شعر مي‌پرداخت و داستان اختر و منوچهر را در چهار تابلو به رشته نظم كشيد. او ضمن سرودن شعر به تصنيف‌سازي هم پرداخت و تصنيف‌هايش كه توسط خوانندگان راديو خوانده مي‌شد، از شهرت نيز برخوردار شدند.

از اين شاعر و ترانه‌سرا تاكنون كتاب‌هايي همچون «اي شمع‌ها بسوزيد»، «فطرت»، «خورشيد شب»، «حافظ برخيز» و دوره‌ منظوم تاريخ ايران با عنوان «شاهكار» منتشر شده است.
همچنين همكاري در توليد آثار موسيقايي در كارنامه فعاليت‌هاي اين هنرمند ديده مي‌شود. 
وي در كنار استاد علي تجويدي ۴۰ ترانه ماندگار بر جاي گذاشته و با اساتيدي چون پرويز ياحقي، جواد لشگري، حبيب‌الله بديعي و همايون خرم نيز همكاري داشته است.
از ديگر آثار وي مي‌توان به حافظ برخيز، فطرت و خورشيد شب اشاره كرد. نخستين ترانه‌سرايي براي گل‌ها را روي آهنگي از استاد تجويدي به مطلع: «چه مي‌شد رها بودم از همه قيدي» آغاز كرد و همكاري‌اش با تجويدي منجر به نزديك به۴۰ اثر مشترك شده است.


سلام بر پیری- آخرین ترانهً استاد معینی کرمانشاهی، خواننده بیتا