به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۴

ولادیمیر پوتین دوشنبه ٢ آذرماه در تهران با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می کند


 دفتر ریاست جمهوری روسیه، روز جمعه ٢٠ نوامبر/ ٢٩ آبان، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در تهران با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو می کند. بگفتۀ "یوری اوچاکف"، یکی از مشاوران ریاست جمهوری روسیه، در این دیدار "روابط دو جانبه، مناسبات دو کشور در زمینۀ انرژی اتمی، نفت و گاز و نیز همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو" مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اوضاع سوریه و آیندۀ بشار‌اسد بدون تردید مهمترین موضوع گفتگو میان دو طرف را تشکیل خواهد داد. ایران و روسیه دو متحد اصلی بشار‌اسد در منطقه بحساب می آیند و دارای حضور نظامی در خاک این کشورند. روسیه از مدتها پیش به اینسو خواستار ایجاد یک ائتلاف ضد داعش در سوریه با شرکت ایران است.

هرچند کشورهای غربی گفتگو و همکاریهای موردی با ایران را در این زمینه رد نکرده اند، اما تا کنون برای شرکت دادن ایران در یک ائتلاف گسترده از خود احتیاط فراوان نشان داده اند.  هر چند کشورهای غربی پیش شرط برکناری بشار اسد را رها کرده اند، اما برای وی در آینده سوریه نقشی قائل نیستند. روسیه و ایران با این حال، علیرغم تعدیل در مواضع پیشین خود، همچنان از وی دفاع می کنند.  یاد آوری کنیم که ایران همچنین از خریداران اصلی تسلیحات روسی است و با این کشور در زمینۀ هسته ای همکاری نزدیک دارد.

رادیو فرانسه