به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۴

عمليات بزرگ تروريستي در هانوفر آلمان ناكام ماند

داعش در تعقيب رهبر ان اروپا 
مهدی دل روشن -/ طرح: سحرآويژه / روزنامه قانون
این روزها، شاید دلهره و استرس شهروندان اروپایی بیشتر از زمان جنگ‌های جهانی باشد. آنها هر ثانیه فکر می‌کنند شاید یک کلاشینکف سمت شان نشانه برود و جانشان را به بدترین شکل ممکن، بگیرد. از بامداد روز چهارشنبه اما پلیس فرانسه به سیم آخر زده بود تا دمار از روزگار تروریست‌های خون آشام در آورد. نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه در عملیات خود توانستند گروهی از مظنونان حملات تروریستی جمعه‌شب از جمله مغز متفکر آن را در حومه شمالی پاریس به محاصره خود در آورند.
پلیس فرانسه در ادامه عملیات ضدتروریستی خود به کلیسایی در منطقه سنت‌دونی، در شمال پاریس یورش برد. این کلیسا نزدیک محلی قرار دارد که پلیس عملیاتی هفت‌ساعته را برای دستگیری مظنونان حملات تروریستی جمعه‌شب به پاریس اجرا کرد.
جالب است که بدانید شمال فرانسه برخلاف تهران، محله مرفه و عیان نشینی نیست و در آنجا، فقر بیداد می کند. بی راه نیست بگویم که شاید عوامل حادثه تروریستی پاریس، دلباخته دلارهای بی شمار سران داعش شده اند که به ریختن خون ده ها انسان بی گناه، رضایت داده اند.برگردیم به عملیات دیروز نیروهای امنیتی فرانسه؛ آسوشیتدپرس به نقل از دادستان پاریس گزارش داد که هویت افراد کشته شده و دستگیر شده هنوز کاملاً محرز نشده است. دادستان پلیس همچنین اعلام کرد:
مطمئن نیستیم که مغز متفکر حملات جمعه‌شب به پاریس بین این افراد باشد. فاکس‌نیوز اما گزارش داد که 7 ساعت عملیات پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه برای دستگیری مظنونان حملات تروریستی پاریس، با دستگیری 7 تن از مظنونان و کشته شدن دو نفر دیگر از آن‌ها پایان یافت. منابع خبری فرانسوی همچون فرانس24 نیز گزارش داده‌اند که «دست‌کم» دو تن در عملیات امروز (ديروز) پلیس فرانسه در شمال پاریس کشته شده‌اند. شبکه تلویزیونی آر.تی.ال هم گزارش داد که کشف موبایلی در سطل آشغالی نزدیک سالن کنسرت باتکلان در پاریس، پلیس را به محل اختفای مظنونان به مشارکت در حملات پاریس در سنت‌دونی هدایت کرد.
خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از منابع پلیس این کشور اعلام کرد عملیات نیروهای امنیتی و پلیس برای دستگیری مظنونان حملات تروریستی پاریس، پایان یافت، اما منطقه همچنان تحت تدابیر امنیتی قرار دارد. فرانس‌24 گزارش داد که پلیس از تمامی ساکنان منطقه سنت‌دونی در شمال پاریس خواسته است که در خانه‌های خود باقی مانده و به هیچ وجه خارج نشوند.
حتی به ساکنان دستور داده شده تا پرده های خانه خود را کنار نزنند!  برخی منابع اعلام کرده‌اند که 50 تن از نیروهای ویژه ارتش نیز در محل حادثه مستقر شده‌اند. رویترز به نقل از یک منبع اعلام کرد که مظنونان به دام افتاده در منطقه سنت‌دونی در شمال پاریس، قصد داشتند به منطقه تجاری این شهر حمله کنند. اسکای‌نیوز گزارش داد که واحدهایی از ارتش فرانسه به منطقه سنت‌دونی در شمال پاریس وارد شدند.  نیروهای امنیتی و انتظامی فرانسه در عملیات صبح دیروز خود در شمال پاریس توانستند 6 مظنون حملات تروریستی را در آپارتمانی به محاصره درآورند.
در این عملیات، نیروهای امنیتی توانستند سه تن را دستگیر کنند. سه تن دیگر از مظنونان نیز کشته شدند. طبق این گزارش، یکی از مظنونان که زن بود، با یک اقدام انتحاری خود را منفجر کرد. راشاتودی گزارش داد که در ادامه عملیات ضدتروریستی نیروهای امنیتی فرانسه در شمال پاریس، تاکنون سه پلیس مجروح و دو تن از مظنونان بازداشت شده‌اند.
 لغو یک بازی
شامگاه سه‌شنبه (۱۷ نوامبر) اعلام شد که بازی دوستانه بین تیم‌های ملی فوتبال آلمان و هلند به دلیل دریافت نشانه‌هایی مبنی بر حمله‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ احتمالی داعشی ها لغو شده است.  پلیس این کشور اعلام کرد که یک دستگاه آمبولانس حاوی مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه هانوفر کشف کرده اند. رئيس‌پلیس هانوفر گفت، پلیس مطلع شد که احتمالا فردی می‌خواهد درون استادیوم بمبی را منفجر کند. بلافاصله بعد از دریافت این اطلاعات در استادیوم به روی تماشاچیانی که قصد ورود به آن را داشتند بسته شد و از تماشاچیان حاضر در استادیوم خواسته شد تا محل را ترک کنند.
قرار بود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، زیگمار گابریل، معاون او و تعدادی دیگر از مقام‌های بلندپایه آلمان در استادیوم حضور یابند. اشپیگل آنلاین گزارش داد که دستگاه اطلاعاتی فرانسه آلمان را از یک حمله احتمالی مطلع کرد. اندکی پیش از لغو دیدار آلمان-هلند اعلام شد که چمدانی بدون صاحب آن نظر مأموران پرشمار حاضر در اطراف ورزشگاه را به خود جلب کرده است. در ادامه اما خبر رسید که خطری از جانب چمدان محیط را تهدید نمی‌کند و مسابقه طبق برنامه برگزار خواهد شد. اندکی پس از آن اما پلیس در بلندگوی خودروهای گشت از هواداران خواست به خانه‌های خود بازگردند؛ ورزشگاه تخلیه و حتی اعلام شد که در حمل و نقل عمومی اطراف ورزشگاه شهر هانوفر محدودیت‌هایی اعمال شده است.
ساعتی بعد توماس دمزیر، وزیر کشور فدرال که در مسیر حرکت به سمت ورزشگاه از تهدید امنیتی خبردار شده و مسیر خود را تغییر داده بود، به همراه وزیر امور داخلی ایالت نیدرزاکسن (ایالتی که شهر هانوفر مرکز آن است) در برابر دوربین حاضر شد تا به ابهام‌ها پاسخ دهد. دمزیر اما تنها گفت که در آستانه مسابقه انباشت نشانه‌های خطر به حدی بوده که نهادهای امنیتی تصمیم به لغو دیدار گرفته‌اند. او به دلایل امنیتی حاضر نشد بگوید خبر سوء قصدهای احتمالی را چه منبعی در اختیار نهادهای آلمانی گذاشته است.برخی رسانه‌ها اعلام کردند فرانسه، آلمان را در جریان گذاشته است.
اخبار تأییدنشده‌ای هم منتشر شد مبنی بر اینکه قرار بوده خودرویی امدادی حامل مواد منفجره به داخل ورزشگاه برده و در آنجا منفجر شود.به نظر می رسید که داعشی‌ها قصد داشتند دوباره سناریوی پاریس را در هانوفر ، اجرا کنند که این بار ناکام ماندند. درست مثل استادیوم پاریس که سعی داشتند به نوبت بعد از منفجر کردن ورزشگاه دو فرانس، سالن تئاتر، یکی دو تا رستوران هم هدف حملات قرار گرفت.
 فرود اضطراری دو هواپیما
به دلیل تهدید افراد ناشناس دو هواپیمای این شرکت که در مسیر آمریکا به فرانسه در حرکت بودند، اندکی بعد از آغاز پرواز تصمیم به فرود اضطراری گرفتند.مأموران بلافاصله بازرسی کامل هواپیما و بارهای مسافران را آغاز کردند. منشأ تهدیدهای تلفنی هم در دست تحقیق است.در ساعات پایانی روز چهارشنبه، پلیس فرانسه از اتمام عملیات خبرداد اما از سرنوشت طراح اصلی حملات خبری در دست نیست. منابع دولتی فرانسه گفته‌اند که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور، در نظر دارد از پارلمان بخواهد شرایط فوق‌العاده را که در پی حملات پاریس به مدت سه ماه در کشور برقرار شده، تمدید کند. قرار است نمایندگان پارلمان در جلسات روزهای پنجشنبه و جمعه در این مورد مذاکره کنند.
همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آمریکایی گزارش کرده که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت در یک اجلاس منطقه‌ای در فیلیپین به سر می‌برد، از مقامات فرانسوی خواسته بود او را به طور مرتب در جریان عملیات روز چهارشنبه قرار دهند. این احتمال وجود دارد که سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور در مورد پیگیری حملات شامگاه جمعه همکاری نزدیک دارند.