به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۴

جزئیات جلوگیری از برگذاری مراسم سالگرد فروهرها از زبان پرستو فروهر



خبرگزاری هرانا – پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری می گوید که امروز و با وجود عدم اعلام ممنوعیت برگذاری مراسم بزرگداشت در خانه فروهرها، باز هم این مراسم با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شد و اعلام شد که همانطور که شما حق دارید در خانه مراسمی برگذار کنید، ما نیز حق دارید که نگذاریم کسی به خانه شما بیاید.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرستو فروهر، دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری که از چند روز پیش و برای برگذاری مراسم هفدمین سالگرد کشته شدن پدر و مادر خود در ایران به سر می برد اعلام کرد که با وجود اعلام عدم ممنوعیت برگزاری مراسم سال جاری، در تماس ایشان با پلیس امنیت به وی اعلام شده است که همانطور که “شما به لحاظ قانونی حق دارید در خانه مراسم برگزار کنید و نیازی به مجوز ندارید، ما هم حق داریم که نگذاریم کسی بیاید.”
پرستو فروهر در ارتباط با امید وی برای برگذاری مراسم امسال به خبرنگار هرانا گفت:
“امسال واقعا و حقیقتا من امید داشتم که ما بتوانیم این مراسم را برگزار بکنیم. شواهد و قرائن هم نشان می داد که این امیدواری بیجا نیست. برای اینکه هم آگهی ما را در روزنامه چاپ کردند هم احضار نشدم و حتی از نیروی انتظامی هم که کسی مراجعه کرد به من گفتند که هیچ دستوری مبنی بر ممنوعیت به ایشان داده نشده است.”

دختر داریوش و پروانه فروهر با اعلام اینکه “ما امروز را با امیدواری آغاز کردیم” گفت که: “ولی از صبح تا ظهر تعداد ماموران انتظامی و امنیتی در کوچه و محله زیاد شد. همان صبح هم از چند تن از اقوام که یکی از ایشان خانم بسیار مسنی بود، با وجود اینکه گفته بودند از اقوام هستند کارت شناسایی خواسته بودند.”

وی همچنین گفت که “هیچ کس را نگذاشتند که به این خانه بیاید و گفتند که ماموریت دارند.”

خانم فروهر در ادامه با ذکر اینکه به این ممانعت برای برگزاری اعتراض کرده است گفت: “من با پلیس امنیت تماس گرفتم و به این روند اعتراض کردم و خواستم بپرسم که این تغییر تصمیم از کجاست و به چه دلیل است، ولی طبق معمول جوابی نگرفتم.”

او در ادامه و در ارتباط با تماس خود با پلیس امنیت و حرفهایی که گفته و شنیده است اظهار داشت: “حرفی که شنیدم که بسیار مایه تعجب و البته بیش از آن تاسف و درد است این است که گفتند درست است که شما به لحاظ قانونی حق دارید در خانه مراسم برگزار کنید و نیازی به مجوز ندارید، ولی ما هم حق داریم که نگذاریم کسی بیاید.”

فرزند داریوش و پروانه فروهر با اعتراض به این روند نیروهای امنیتی اعلام کرد: “انگار که ما اصلا محلی از اعراب نیستیم. هیچ چیز به حساب نمی آییم. حتی اینکه به ما اعلام نکردند که مراسم ممنوع خواهد بود. حتی در این حد هم ما را به حساب نمی آورند.”

پرستو فروهر با ذکر اینکه در طول روز و در خارج از خانه و در خیابان منتهی به خانه نیز نیروهای امنیتی از مردم فیلم می گرفتند و با برخوردهای نادرست اقدام به هل دادن و برخورد خشن با مردم کرده اند گفت که با وجود اعتراضات در برابر این حرکات نیروهای امنیتی، هیچ پاسخ درستی به آنها داده نشده است.

دختر داریوش و پروانه فروهر با اشاره به جمله “مامور هستیم و معذور” که از زبان نیروهای امنیتی شنیده است و با ذکری از پرونده قتل پدر و مادر خود گفت: “جمله ای که من واقعا دیگر نمی توانم بشنوم و قلب آدم را آتش می زند که دائم بشنویم که مامور هستیم و معذور. من نمی فهمم این به چه معناست. من به ایشان گفتم که کسانی که  هفده سال پیش به این خانه آمدند و پدر و مادر نازنین من را انگونه سلاخی کردند، همین را در پرونده شان نوشته اند که مامور بودند و دستور داشتند.”
او در پایان اعتراض خود به این برخورد با مردم و عدم برگزاری مراسم را اینگونه بیان کرد که “این چه شیوه ای برخوردی با شهروندان این جامعه است؟”

امروز و در سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری، نیروهای امنیتی با مسدود کردن کوچه محل برگزاری مراسم، از حضور علاقمندان و شهروندان در هفدهمین سالروز کشته شدن ایشان جلوگیری کردند.

گفتنی است که “نسرین ستوده” که قرار بود در این مراسم پیرامون پرونده ی دادخواهی خانواده های قربانیان سخنرانی کند، به همراه شرکت کنندگان در مراسم در خیابان های منتهی به محل مراسم متوقف شده اند.

آخرین گزارشها نیز از حضور نیروهای امنیتی تا پاسی از شب در مقابل و خیابان منتهی به خانه فروهرها حکایت دارد.
لازم به ذکر است که آگهی برگذاری مراسم بزرگداشت، چند روز پیش در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بود.
داریوش فروهر و پروانه اسکندری در جریان قتل های سیاسی موسوم به “قتل های زنجیره ای” در سال ۱۳۷۷ در منزلشان کشته شدند.

“قتل‌های زنجیره‌ای”، به قتل برخی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی منتقد نظام جمهوری اسلامی در دههٔ هفتاد خورشیدی در داخل و خارج از ایران گفته می‌شود که به گفتهٔ برخی منابع با صدور فتوی توسط روحانیون بلندپایه و پرسنل وزارت اطلاعات در زمان وزارت اطلاعات “علی فلاحیان” و “دری نجف آبادی” صورت گرفت. “داریوش فروهر”، “پروانه اسکندری”، “محمد مختاری”، “محمدجعفر پوینده” و “مجید شریف” از جمله قربانیان این قتل ها بودند.