به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۵، ۱۳۹۴

سانسور تصاویر پگاه آهنگرانی و باران کوثری در تلویزیون

پگاه آهنگرانی ـ  باران کوثری  
یک روز پس از آغاز اکران فیلم سینمایی «جامه‌دران»، به کارگردانی حمیدرضا قطبی و به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان، اسم و تصویر دو بازیگر اصلی این فیلم، پگاه آهنگرانی و باران کوثری، از تیزرهای تلویزیونی حذف شد.

 این در حالی است که در نخستین روز اکران این فیلم یعنی چهارشنبه ٢٠ آبان، تیزرهای پخش‌شده این فیلم در شبکه‌های مختلف سیما، همراه با تصویر و اسم این دو بازیگر بود.

حمیدرضا قطبی، کارگردان این فیلم، درباره این اتفاق  می‌گوید:
«من باخبر نبودم که بناست چنین اتفاقی بیفتد و بعد که این اتفاق افتاد، تازه مطلع شدم، چون تلویزیون خودش تصویر این دو بازیگر را ممیزی کرده است. تیزرهای روز اول، کامل پخش شده و روز دوم تصویر و اسم پگاه آهنگرانی و باران کوثری از تیزرها حذف شده و ما درنهایت حیرت و تعجبیم. چون این دو بازیگر، هم چهره‌های سرشناسی هستند و هم مدام مشغول کارند یعنی مشکل ممنوع‌التصویری ندارند. ما حدود و ثغور تلویزیون را خودمان رعایت کردیم و تیزری به تلویزیون دادیم که روز اول هم پخش شد. اما اتفاق عجیبی است و ما منتظریم تا علت این ممیزی عنوان شود».

قطبی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم بدون ممیزی، پروانه نمایش گرفته، می‌گوید: «هیچ بخشی از فیلم ممیزی نشد و فیلم همان‌طور که در فجر نمایش داده شد، پروانه نمایش گرفت».

این کارگردان که در جشنواره فجر نیز توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه را مشترکا با ناهید طباطبایی برای فیلم‌نامه  «جامه‌دران» دریافت کند، از اتفاقی که افتاده نارضایتی دارد و می‌گوید:
«به یک‌باره روز پنجشنبه مسئولان صداوسیما خواب‌نما شده و تیزرهای فیلم را ممیزی  و اسم و تصویر دو بازیگر را حذف کرده‌اند، درحالی‌که ما هنوز از چرایی این اتفاق بی‌اطلاعیم».
با وجود بی‌اطلاعی این کارگردان از وضعیت ممیزی تیزر تلویزیونی فیلمش، ظاهرا گفته شده دلیل این ممیزی، پرونده‌های قضائی این دو بازیگر است که سبب شده تا در تلویزیون ممنوع‌التصویر باشند.