به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۴

یادداشت شماره ۵۱۳ ـ هوشنگ طالع

کاش عقل می‌داشتند 
وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران در باره‌ی همایش سران کشورهای تولید کننده و صادرکننده‌ی گاز درتهران ، به اصطلاح « مزه‌پراکنی » کرد و در پاسخ به پرسشی در باره‌ی این که اهمیت نفت بیش‌تر است یا گاز ، گفت : « عقل »
با پافشاری خبرنگار بر پرسش خود ، بازهم آقای بیژن نامدار زنگنه ، گفت « عقل »  
و افزود : آگر عقل داشته باشیم همه‌چیز داریم و اگر عقل نداشته باشیم ، هیچ‌چیز نداریم » . باید گفت : « جانا سخن از زبان ما [ مردم ] می‌گویی » و البته اوضاع و احوال کشور ، خود در این باره بسیار گویاست و نیازی به « ‌عقل‌سنجی » دولت نیست ، اما :

پس از این « مزه‌پراکنی »باید از ایشان  پرسید کدام « عاقل » زیر پای قرارداد « ‌کرسنت » امضا می‌گذارد و میلیاردها دلار به ملت و مردم و کشور خود زیان وارد می‌کند ؟ و سپس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد که به همه‌ی وسایل ارتباط جمعی اخطار کند که هیچ یک حق ندارند در باره‌ی قرارداد کرسنت چیزی بر قلم و زبان آورند ؟!
کدام « عقل » سالم اجازه می‌دهد که وارد ماجرای « استات اویل » گردد ؟!
کدام عقل سالم حکم می‌کند که در نشست وزیران نفت اوپک ، در برابر توطئه‌ی عربستان ، امارات و کویت سکوت اختیار کند تا اجازه دهد که با تثبیت میزان تولید ، بهای نفت تا این حد سقوط کند ؟!  شاید «‌عقل‌کل » نمی‌دانستند که تصمیمات اوپک با اجماع اعضا می‌باشد ؟
کدام عقل سالم به محض نشستن دو باره بر کرسی وزارت ، برای ضربه‌زدن به تولید داخلی ، اجازه‌ی واردات بیش‌تر بنزین می‌دهد و باعث می‌شود که حافظان محیط زیست با واردات ارزان‌ترین بنزین ، معروف به بنزین « باب افغانستان » هم به صنایع داخلی زیان وارد کنند و هم به محیط زیست لطمه و صدمه وارد نمایند تا جیب دلالان و کسانی که هشت سال از فرمان‌روایی به دور بودند ،‌ پرشود ؟!
کدام عقل سالم در هیات دولت پای « برجام » ( برنامه‌ی جامع اقدام مشترک برای به بند کشیدن ملت و مردم ایران )‌ امضا می‌گذارد ؟!  
کدام عقل حکم می‌کند حتا با نادیده گرفتن بند یک « فرما ن 9 ماده‌ای » در جنایت اسقاط کردن سامانه‌های گریز از مرکز (‌سانتریفوژهای ) نطنز و فردو ، شریک شود ؟! و ...
سخن بر سر عقل زیاد است و باید از زبان با خواجه عبدالله انصاری از وزیر نفت و دیگر شرکای او پرسید : خدایا ، آن را که  عقل دادی چه ندادی و آن را که عقل ندادی ،‌ چه دادی ؟!
دوشنبه 2 آبان ماه 1394 ـ هوشنگ طالع