به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۴

اظهارات بی‌سابقه رئیس‌جمهور علیه رئیس سازمان انرژی اتمی

اختلافات در دولت درباره اجرای تعهدات غرب در برجام را علنی کرد

روحانی: از صالحی نپرسید 

آقای صالحی نه وزیر اقتصاد است، 
نه رئیس کل بانک مرکزی! 
حتی وزیرخارجه هم نیست
در روزی که اعلام خبر صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی، سوژه روز اهالی خبر بود؛ نشست خبری حسن روحانی و حمله بی‌سابقه او به علی‌اکبر صالحی توانست دوشادوش خبر صدور حکم اعدام بابک زنجانی به‌عنوان مهم‌ترین خبرهای روز رقابت کند.
به گزارش «وطن امروز»، نشست خبری حسن روحانی با اهالی رسانه- و طبق معمول با تحریم برخی رسانه‌ها نظیر «وطن امروز» انجام شد- که به بهانه برگذاری انتخابات 7 اسفند برگزار شده بود، با یک اتفاق بی‌سابقه روبه‌رو شد و حسن روحانی که تاکنون تیغ تیز انتقادات خود را متوجه منتقدان خود کرده بود، این بار علی‌اکبر صالحی را مورد حمله قرار داد.

ماجرا مربوط به اظهارات اخیر علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با یک رسانه عربی است.  صالحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تاخیر غرب در انجام تعهدات خود در برجام گفت و تصریح کرد برخی تحریم‌های بانکی از سوی بانک‌های غربی برداشته نشده و همچنان ایران تحت این تحریم‌هاست.
این اظهارات صالحی البته یک روز بعد با تایید علی لاریجانی، رئیس مجلس همراه شد.
لاریجانی چهارشنبه هفته گذشته در دیدار وزیر خارجه رومانی از عدم اجرای تعهدات غرب در برجام انتقاد کرد و او نیز درباره عدم تحقق تعهدات در حوزه بانکی مطالبی را مطرح کرد.
این موضوع یعنی عدم اجرای تعهدات بانکی غرب در برجام طی روزهای اخیر موج خبری گسترده‌ای در کشور ایجاد کرد، بر همین اساس دیروز خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سوال خود از حسن روحانی، خواستار توضیح وی درباره این اظهارات صالحی شد، سوالی که با پاسخ غیرقابل انتظار حسن روحانی مواجه شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «با گذشت 40 روز از اجرای برجام رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است طرف غربی در برداشتن برخی تعهدات از جمله تحریم‌های بانکی تأخیر داشته و رئیس مجلس و سفیر آلمان نیز این موضوع را تایید کردند»، گفت: صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحبنظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید درباره انرژی اتمی از وی سوال کنید. 

وی افزود: در زمینه هسته‌ای برای نخستین بار پس از برجام در تجارت مواد هسته‌ای فعال شدیم. اصلا چند سال پیش در مخیله کسی نمی‌گنجید ما می‌توانیم چنین تبادلات هسته‌ای داشته باشیم که UF6 بدهیم، کیک زرد بگیریم یا آب سنگین بفروشیم بنابراین تعامل ما با دنیا آغاز و برجام اجرا شده است.

روحانی اظهار داشت: البته اگر بگوییم نقصی در اجرای برجام وجود نداشته است اینگونه نیست زیرا ممکن است نقص‌هایی وجود داشته باشد که باید برطرف شود. می‌گویند برخی موسسات خصوصی و برخی بانک‌ها هنوز مقداری از معامله با ایران هراس دارند زیرا مارگزیده از ریسمان سیاه‌و سفید می‌ترسد و بانکی که پیش از این به خاطر کار با ایران جریمه شده است، ممکن است نتواند زود کار را آغاز کند که آمریکایی‌ها باید فعال‌تر باشند و با تأکید به بانک‌ها اعلام کنند در برقراری ارتباط با ایران آزاد هستند.