به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۴

به دستور علی خامنه ای حجت الاسلام رییسی متولی جدید آستان قدس رضوی شد

در پی مرگ آیت الله واعظ طبسی، متولی پیشین "آستان قدس رضوی"، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای، طی حکمی حجت الاسلام ابراهیم رییسی را به تولیت "آستان قدس رضوی" گماشت.


در این حکم رهبر حکومت اسلامی ایران از ابراهیم رییسی به عنوان فردی کارآزموده، صالح و امانت دار یاد کرده و از او خواسته است که در مقام جدید "سرمایه های معنوی" اش را افزایش داده و کمک به نیازمندان، مستضعفان و مستمندان را در دستور کار خود قرار بدهد. 
در این حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران "حفاظت از موقوفات و بهره گیری بهینه از آنها" و همچنین "سامان بخشیدن به بنگاه های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی" را از دیگر وظایف مهم تولیت این آستان دانسته که در واقع از منابع مهم ثروت و قدرت روحانیت شیعه در ایران به شمار می رود. 
حجت الاسلام ابراهیم رییسی متولد نوغان مشهد و شوهر خواهر حجت الاسلام احمد علم الهدی، امام جمعۀ همین شهر است. او معاون اول رییس قوۀ قضاییه ایران در دورۀ ریاست آیت الله محمود شاهرودی و آیت الله صادق لاریجانی بر این نهاد بوده است. 
آیت الله عباس واعظ طبسی از همان آغاز تأسیس حکومت اسلامی در ایران تولیت "آستان قدس رضوی" را تا زمان مرگ اش بر عهده داشت و از این محل ثروت های هنگفتی نیز به دست آورد. مؤسسۀ ایران فوکس ثروت آیت الله طبسی را حدود ۷۷۰ میلیون دلار برآورد و از او به عنوان ششمین ایرانی ثروتمند یاد کرده بود. 
"آستان قدس رضوی" در عین حال با میلیاردها دلار ثروت و دارایی یکی از مهمترین بنیادهای حکومت اسلامی ایران است که آیت الله خامنه ای از طریق عزل و نصب مدیرانش بر آن کنترل کامل دارد. "آستان قدس رضوی" همانند دیگر بنیادهای جمهوری اسلامی ایران که تحت نظر آیت الله خامنه ای عمل می کند مصون از هر گونه نظارت و کنترل است، هر چند پرونده های فساد مالی، همانند "پروندۀ المکاسب" در این آستان کم نبوده است.
رادیو فرانسه