به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۷

خامنه‌ای: هدف آمریکا «براندازی» رژیم ایران است. ایران با آمریکا تعامل نمی‌کند

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب در دیدار «سران سه قوه و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام» به انتظارات اعلام شدۀ آمریکا از ایران پاسخ داد و گفت هدف این کشور «براندازی» است و «جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با امریکا تعامل کند زیرا امریکا پایبند به تعهدات خود نیست».

 آیت‌الله خامنه‌ای که دو روز پس از هشدارها و شرایط تعیین شده توسط وزیر امور خارجۀ آمریکا برای عدم اجرای مجازات‌های کنونی و پیشگیری از وضع «مجازات‌های بیسابقۀ» دیگر سخن می‌گفت با اشاره به آلمان، انگلستان و فرانسه تاکید کرد که «این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند که در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می کنند». وی گفت «اقتصاد کشور را از راه «برجام اروپایی» نمی‌توان درست کرد». آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود گفت جمهوری اسلامی ایران از تجربه‌های گذشته «۶ تجربه و درس مهم در خصوص امریکا» کسب کرده است» و «تصمیم صحیح در مقطع فعلی» باید براساس این تجربه اخذ شود. او برای پایبندی ایران به برجام، پس از خروج آمریکا، هفت شرط تعیین کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار پراهمیت خود با مقامات ارشد نظام بر«دشمنی مبنایی، عمیق و مستمر آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی» تأکید کرد و «شکست آمریکا را در ماجرای اخیر در صورت ادای وظایف مسئولان، قطعی و بدون تردید» خواند. از نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران میان رهبران آمریکا در قبال ایران هرگز تفاوتی وجود نداشته و «مقامات آمریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی» خواستار «براندازی» بوده‌اند. وی تاکید کرد «حتی همان رئیس جمهوری که می‌گفت بدنبال براندازی نیستم، به دنبال براندازی بود و نیت و اهداف او نیز مشخص شد».
بگفتۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران، «هدف از مذاکرات هسته ای برداشته شدن تحریم ها بود» که از نظر او «بسیاری از آنها برداشته نشد». آیت‌الله خامنه‌ای «نحوه صحیح مواجهه با برجام بعد از خروج آمریکا» را برخورد «واقع بینانه» به مسائل و «بدون دلخوش کردن به احتمالات» دانست و گفت «قرائن فراوان از جمله انصراف و تردید شرکت‌های بزرگ اروپایی و نیز سخنان مسئولان سه کشور اروپایی نشان می‌دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی‌توان به جلو برد».
شرایط برای تداوم پایبندی ایران به برجام
آیت‌الله خامنه‌ای از کشورهای اروپائی خواست «ثابت کنند که این بار قصد تکرار آن بدعهدی [گذشته] را ندارند». وی با متهم کردن آمریکا به «نقض مکرر روح و جسم برجام» گفت «اروپائی‌ها باید این غفلت را جبران کنند». وی همچنین از اروپائی‌ها خواست «قطعنامه‌ای علیه امریکا به شورای امنیت ببرند» و به نقض قطعنامۀ شمارۀ ٢٢٣١ شورای امنیت توسط «آمریکا اعتراض کنند». چهار شرط دیگری که آیت‌الله خامنه‌ای «برای ادامۀ برجام» از آنها یاد کرد اینست که «سران ۳ کشور [اروپائی] متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد»، با «هر گونه تحریم آمریکا علیه ایران مقابلۀ صریح» خواهند نمود، «اگر امریکایی‌ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به مقدار مورد نیاز ما را تضمین کنند» و بالاخره «بانکهای اروپایی [...] دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی» را تضمین کنند.
آیت‌الله خامنه‌ای در همان حال تهدید کرد «اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیتهای تعطیل شده هسته‌ای محفوظ است».
تجربیات عبرت آموز گذشته
آیت‌الله خامنه‌ای پیش از آن به «تجربۀ عبرت آموز در روابط ایران و غرب» اشاره کرد و از ۶ تجربه و درس مهم در خصوص آمریکا یاد کرد. بگفتۀ او «آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست» و این عدم پایبندی «مربوط به این رئیس جمهور و به این دولت امریکا» نیست و«دولت قبل هم [...] تقریباً به همین روش عمل کرد و آنها نیز برجام را نقض و ایران را تحریم کردند».
آیت‌الله خامنه‌ای در اثبات بدعهدی تاریخی آمریکا گفت این کشور «حتی با [...] محمدرضا پهلوی و حسنی مبارک نیز چنین رفتاری داشته و دارد».
از نظر آیت‌الله خامنه‌ای تجربۀ دوم آگاهی بر «مخالفت و دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران» است. تجربۀ دیگر اینکه «انعطاف در مقابل آمریکا [...] نه تنها دشمنی او را کمتر نخواهد کرد بلکه این دشمن را گستاخ تر خواهد کرد». وی با اعتراف به «انعطاف‌های دولت ایران در زمان بوش دوم» ناخرسندی خود را از اینکه او «جمهوری اسلامی ایران را محور شرارت نامید‌» ابراز داشت. وی افزود «همه غربی‌ها عمدتاً همین‌گونه هستند».
چهارمین تجربه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با غرب آموخته، بگفتۀ او اینست که «ایستادگی در مقابل غربی‌ها، امکان بسیار زیاد عقب نشاندن آنها را بوجود می‌آورد». وی گفت «در سالهای ۸۳ و ۸۴ برای آنکه پرونده هسته‌ای ایران در آژانس عادی شود، پذیرفته شد که تأسیسات هسته‌ای تعطیل و مهر و موم شوند اما آنها در مقابل نرمش‌ها و عقب نشینی‌های آن زمان، به هیأت ایرانی گفتند که باید تمام تأسیسات هسته‌ای ایران، جمع آوری و نابود شوند». بگفتۀ او «در آن زمان، آنها حتی اجازه راه اندازی دو یا سه سانتریفیوژ را هم نمی‌‌‌دادند، اما از زمانی که در مقابل زیاده خواهی‌های آنها ایستادیم [...] ضمن قبول غنی سازی ۳.۵ درصد، با ادامه فعالیت پنج تا شش هزار سانتریفیوژ نیز موافقت کردند».
پنجمین تجربه درس آموز از نظر آیت‌الله خامنه‌ای اینست که «سه کشور اروپایی [فرانسه، انگلستان و آلمان] نشان داده‌اند که در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند». وی، چنانکه خود گفت «حرکت زشت وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای» را نمونه‌ای «از همراهی اروپا با آمریکا برشمرد». در این مورد اخیر باید گفت که فرانسه با آمریکا همراهی نکرد و در حالیکه «جان کری»، وزیر أمور خارجۀ آمریکا خواستار امضای هر چه سریع تر توافق بر أساس اعتماد دوجانبه بود، «لوران فابیوس»، همتای فرانسوی او موافقت خود را به برقراری کنترل فنی و راست آزمائی ملموس مشروط ساخت.
آیت‌الله خامنه‌ای ششمین تجربه در این زمینه را در «گره زدن حل مسائل کشور بخصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور» دانست و آنرا «یک خطای بزرگ» توصیف کرد.
دشواری‌های اقتصاد کشور
رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار «مسئله اول کشور را مسئله اقتصادی» خواند و گفت «با همه تلاشها وضع اقتصادی کشور تعریفی ندارد و بسیاری از مردم در فشار شدید گرانی و مشکلات هستند». از نظر وی «مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیتهای فراوان داخل کشور قابل حل است و نسخه‌های غربی نه در زمینه اقتصاد و نه در عرصه‌های دیگر نظیر جمعیت، حلّال مسائل و دشواریهای کشور نیستند».
آیت‌الله خامنه‌ای گفت «آمریکایی‌ها وزارت خزانه داری خود را به اتاق جنگ علیه ایران تبدیل کرده‌اند [و] باید ستاد مقابله با این شرارت دشمن در مرکز اقتصادی دولت تشکیل شود و وزارت خارجه نیز به این مسئله کمک کند». وی یکبار دیگر اقتصاد مقاومتی را «علاج همه مشکلات کشور» دانست.
 در این دیدار، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، یاد آوری کرد که «در همه تصمیمات، رهبر انقلاب راهنما و هادی دولت بوده اند» و گفت «اگر این پنج کشور [امضاء کنندۀ توافق اتمی با ایران] بتوانند منافع کشورمان بویژه منافع اقتصادی ما را در برجام تامین کنند برجام را بدون آمریکا ادامه خواهیم داد وگرنه تصمیم لازم را می‌گیریم و کشور با برجام یا بدون برجام به‌خوبی اداره خواهد شد».
در دیدار چهارشنبه شب، علاوه بر مقامات و مسئولان کشور، محمود احمدی نژاد نیز که در ماه‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات کشور را بشدت مورد انتقاد قرار داده بود، شرکت داشت.

رادیو بین المللی فرانسه