به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۷

«تام و جری» در کشمکش مردُم و نامردُم! ، رضا شکیبا

*در روزهای اخیر چند نوع «گربه» به تیتر اول روزنامه ها تبدیل شدند! گربه اول گربه ای بود که در دیگی در فضای مجازی ظاهر شد؛ دیگی حاوی چند چنگال و تکه‌های گوشت و زیر عکس نوشته شده بود: «فقر در بخش هایی از سیستان و بلوچستان چنان شدید شده که عده ای در ماه رمضان گوشت گربه می خورند.»


*اما عکس «گربه دوم» را علی خامنه‌ای روز دوم خرداد ۹۷ در دیدار با مسئولان رونمایی کرد. وی در این دیدار گفت: « آمریکا مثل گربه‌ی داستان تام و جری باز هم شکست خواهد خورد. ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد این را می‌داند.»


*گربه سوم را یکی از اسلام شناسان (در جواب خامنه ای) به تیتر اول رساند وگفت: کسانی که با معارف اسلامی آشنا هستند دعوای ایران و آمریکا را بیشتر با داستان موش و گربهِ «عُبید زاکانی» قیاس می کنند نه داستان «تام و جری»! وی در ادامه افزود: گربهِ داستانِ «عُبید زاکانی» روزی به شرابخانه ای (که گمان می رود موش فراوانی در آن زندگی کنند) می رود و:

...روزی اندر شرابخانه شدی/ از برای شکارِ موشانا / در پس خُم می‌نمود کمین/ همچو دزدی که در بیابانا/ ناگهان موشکی ز دیواری/ جَست بر خُمِ مِی خروشانا/ سر به خُم برنهاد و مِی نوشید/ مست شد همچو شیرِ غُرانا/ گفت: کو گربه تا سرش بکنم/ پوستش پر کُنم ز کاهانا / گربه در پیش من چو سگ باشد/ که شود روبرو به میدانا/ گربه این را شنید و دم نَزَدی/ چنگ و دندان زدی به سوهانا/ ناگهان جست و موش را بگرفت/ چون پلنگی شکار کوهانا/ موش گفتا که من غلام توام/ عفو کن بر من این گناهانا/ مست بودم اگر گُهی خوردم/ گُه فراوان خورند مستانا...


*«گربه چهارم» وقتی بر تریبون افکار عمومی جَست که برخی اصلاح طلبانِ مسکین مدعی شدند که اگر پر و بال اصلاح طلبان طی دو دهه گذشته ( توسط اصول گرایان) چیده نمی شد یحتمل ایران آباد و آزاد می شد و استخوان سعدی علیه الرحمه در زیر خاک لرزید و چنین به جواب آمد:
گُربهِ مِسکین اگر پر داشتی/ تخمِ گنجشک از زمین برداشتی


*و اما گربه پنجم که از گربه های پیش الذکر جنجالی تر است در اعتراف یکی از مقام های انتظامی و امنیتی استان فارس رُخ نمود. ایشان وقتی که بلوای مردم کازرون و اعتصاب کامیون داران شیراز و اعتراض مردم استان فارس به کمبود فراورده های نفتی و بنزین را همزمان شاهد بود ناگهان گفت:
«از صلح میان گربه وُ موش// برباد رود دُکانِ بقال» 

برگرفته از سایت عصرنو