به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۷

رسم مملکت داری در دولت روحانی، عیسی سحرخیز

همین امروز نمایندگان استان کردستان تذکر دوم  خود را به رئیس جمهور و وزیر کشور به خاطر بی توجهی به اعتراض های مردمی در خصوص بسته شدن مرزهای غربی کشور بر روی کولبران زحمت کش مظلوم، ارائه دادند:
 “آیا این‌شیوه ی مملکت داری است که جوابگوی درد و رنج مردم و اعتراضات مدنی‌شان نباشید؟!

درست است که اصلاح طلبان و تحول خواهانِ حامی دولت هنوز هم تلاش فراوانی به کار می گیرند تا با وجود نارضایتی های عمومی فزاینده کمتر از رئیس جمهور انتقاد کنند، اما مساله این است که حسن روحانی تا کی می تواند به این روش ادامه دهد؛ نه بر حضور مقتدرگرانه و قدرت نمایی خود در حاکمیت بیفزاید، نه دولت را ترمیم کند و افرادی فعال تر و کارآمدتر را درون کابینه بگنجاند تا جلوی قانون شکنی در قوای دیگر را بگیرند یا دست کم خود از آن تبعیت نکنند.
کافی است تا دستیاران و مشاوران رئیس جمهور سکوت و مصلحت اندیشی را کنار بگذارند و لیستی از نارضایتی های عمومی و اعتراض های سیاسی – اجتماعی ۴٨ ساعت اخیر را ردیف کنند تا حساب دست آقای روحانی بیاید و بهتر به عمق فاجعه پی ببرد، شاید بجنبد و تا دیر نشده بیش از این دست روی دست نگذارد!
اوضاع و احوال این روزهای کازرون روشن از روز است، اقدامی کارشناسی نشده و بی موقع به موجب خونریزی و اعتراض های خیابانی مردمی شده است و دولت در مهار بحران ناتوان است و دیگران در این منطقه اعمال قدرت می کنند، همانگونه که در بحران ارز و دلار در کل کشور.
میزان نارضایتی های عمومی از فیلترینگ تلگرام را هم می توان به راحتی از حجم روی آوردن مردم به فیلترشکن های موقت و دائمی اندازه گرفت؛ همانگونه که می توان از حجم منتشر شده ی مطالب منتقدانه بر روی شبکه های اجتماعی و حتی سخنان نمایندگان مجلس در خصوص چرایی عدم حصر رهبران جنبش سبز، پی ببرد که عدم تحقق وعده های انتخاباتی دارد چه آثار سویی بر آینده ی سیاسی روحانی می گذارد و افزایش بخت و میزان موفقیت طرفداران روی کار آوردن یک دولت نظامی در ایران!
شاهد مدعا فراوان است:

همین امروز نمایندگان استان کردستان تذکر دوم  خود را به رئیس جمهور و وزیر کشور به خاطر بی توجهی به اعتراض های مردمی در خصوص بسته شدن مرزهای غربی کشور بر روی کولبران زحمت کش مظلوم، ارائه دادند:
 “آیا این‌شیوه ی مملکت داری است که جوابگوی درد و رنج مردم و اعتراضات مدنی‌شان نباشید؟!

همین دیروز، دبیرکل حزب کارگزاران یکی از اصلی ترین حامیان سیاسی حسن روحانی که اسحاق جهانگیری یک عضو برجسته ی آن در جایگاه معاون اول روحانی انجام وظیفه می کند، به مقایسه عملکرد رئیس دولت فعلی و گذشته پرداخت و به رئیس دولت فعلی نمره ی منفی داد! کرباسچی:”از انتخاب روحانی پشیمان نیستیم اما دولت را تقدیس نمی کنیم…اگر پشتکار دولت احمدی نژاد در دولت روحانی بود، بسیاری از مشکلات رنگ دیگری داشت” .
این نارضایتی ها و اعتراض ها چنان عمق و توسعه ای یافته است که خبر می رسد عده ای از اصلاح طلبان جوان برای آن که صدای شان به گوش رئیس جمهور برسد، شیوه ای بدیع یافته اند. آن ها می خواهند از شرکت در مراسم خاص افطاری رییس جمهور برای جوانان و دانشجویان خودداری کنند. این قشر اصلی ترین حامیان دولت هستند؛ جوانان اصلاح طلب، اعضای اتحادیه های دانشجویی، فعالان ستادی و روسای ستادهای جوانان روحانی در انتخابات های گذشته.
شاید در شرایط  وجود و تقویت حاکمیت دوگانه در جمهوری اسلامی، حرف رئیس دولت اندکی خریدار داشته باشد، وقتی می گوید حکم دسترسی آزادانه ی مردم به برنامه تلگرام را یک قاضی صادر کرده و در شرایط استقلال قوا، رئس قوه ی مجریه توان دخالت در عملکرد قوه ی قضائیه را ندارد- حتی اگر یک تصمیم ملی صادر شده باشد و این مقام قضایى برخلاف سازوکار فرمان رهبرى در تشکیل شورایعالى فضاى مجازى و بر خلاف مواد مصرح در فصل سوم قانون اساسی در خصوص حق و حقوق ملت، به ویژه آزادی های مدنی حکم به انسداد شبکه ی اجتماعی تلگرام داده باشد!!
اما، کسی نمی تواند بپذیرد که وزیر کشور قادر نیست به نیروهای تابعه ی خود امر و نهی کند و بر عملکرد آن ها اعمال مدیریت نماید، زمانی که به عنوان مثال مسئولان نیروی انتظامی از فرمان صادره در قوای دیگر تبعیت می کنند و به جای کلاه سر می آورند، کسی نیست که از جناب روحانی بپرسد که این چه رسم مملکت داری است وقتی که رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام می کند: رئیس پلیس جدید اماکن نیروی انتظامی آئین‌نامه ممنوعیت استفاده از “وی پی ان” و “فیلترشکن” در کافی‌نت ها را به اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام کرده … ( و ما) اجازه ی فعالیت در این دو ماه را به کافی‌نت های متخلف نخواهیم داد و در سایر ماه‌های سال نیز از ۱۵ روز تا یک ماه واحدهای آنها پلمب می‌شود.”!
عیسی سحرخیز