به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۷

آمریکا واردات محصولات پنبه‌ای ترکمنستان را ممنوع کرد

برداشت پنبه در ترکمنستان
دولت آمریکا واردات تمامی محصولات پنبه‌ای ترکمنستان را که متهم شده برای کشت پنبه از کار کودکان و کار اجباری استفاده می‌کند ممنوع کرد.
در این دستور که روز ۱۸ مه توسط اداره مرزبانی و گمرکات آمریکا صادر شده و روز ۲۴ مه برابر با سوم خرداد انتشار یافت دلیل ممنوعیت توضیح داده نشده است.
اما اعضای کارزار پنبه آمریکا، شبکه خبری آلترناتیو ترکمنستان و مجمع بین المللی حقوق کارگران از اداره مرزبانی و گمرکات آمریکا خواسته بودند واردات محصولات پنبه‌ای ترکمنستان را که با استفاده از کار اجباری تولید می‌شوند، ممنوع کند.
این گروه‌ها مدعی‌اند دولت ترکمنستان کارکنان بخش‌های عمومی را با تهدید به مجازات و قطع حقوق وادار می‌کند در مزارع پنبه کار کنند.
در آمریکا واردات محصولاتی که برای تولید آن از بردگی و یا کار کودکان استفاده شده خلاف قانون کار و ممنوع است.
یکی از مسئولان مجمع بین المللی حقوق کارگران گفت: «تصمیم اداره مرزبانی و گمرکات آمریکا گام مهمی برای پایان دادن به شدیدترین شیوه‌های استفاده از کار اجباری است که هنوز در جهان باقی مانده است.»
روسلان میاتیف سردبیر و موسس شبکه خبری آلترناتیو ترکمنستان گفت هر سال حکومت ترکمنستان ده‌ها هزار نفر از کارکنان بخش‌های عمومی و دولتی از جمله معلمان، پرستاران و پزشکان را با تهدید به اخراج و نپرداختن حقوق مجبور می‌کند پنبه بچینند، رشوه دهند و یا فرد جایگزینی برای خود پیدا کنند.
چندین شرکت بزرگ تولید کننده کالاهای مصرفی از جمله «اچ اند ام» و آیکیا اعلام کرده‌اند که دیگر از محصولات پنبه‌ای ترکمنستان استفاده نخواهند کرد.
فعالان از سال‌ها پیش ترکمنستان و برخی از کشورهای همسایه آن را به استفاده از کار کودکان و کار اجباری در تولید پنبه متهم کرده‌اند.
گزارش جهانی بردگی در سال ۲۰۱۶ نام کشورهایی را که بطور سازمان یافته از کار اجباری استفاده می‌کنند منتشر کرد و ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، کره شمالی، روسیه، ویتنام و اریتره از جمله این کشورها هستند.
طبق این گزارش حدود ۱۵ هزار نفر در ترکمنستان در وضعیتی قرار دارند که آن را «بردگی مدرن» می‌نامد.

رادیو فردا