به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۷

ممانعت از برگذاری مراسم ۵۰ سالگی کانون نویسندگان ایران

اعضای کانون نویسندگان ایران می‌گویند، 
مأموران امنیتی با حمله به محل برگذاری مراسم 
پنجاهمین سالروز تشکیل این کانون، مانع از برپایی این مراسم شده‌اند.

رضا خندان مهابادی، نویسنده و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر در ایران از لغو مراسم پنجاه سالگی این کانون که قرار بود در یک خانه برگذار شود خبر داده است.
او می‌گوید، پلیس و مأموران امنیتی پیش از آغاز این مراسم به محل برگزاری آن حمله کرده و همزمان با تفتیش خانه و توقیف بخشی از اموال کانون، مانع تشکیل جلسه شدند.
اکبر معصوم بیگی و حسن مرتضوی، از دیگر اعضای کانون نویسندگان ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی این خبر را تأیید کرده‌اند. اکبر معصوم بیگی از “یورشی وحشیانه” سخن گفته و حسن مرتضوی نیز در فیس‌ بوک نوشته که “حتی از یک مراسم ساده در خانه‌ای شخصی می‌هراسند.”
رضا خندان مهابادی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «برای جشن پنجاه سالگی کانون یک جلسه داشتیم، چون در اماکن عمومی به ما سالن نمی‌دهند، منزلی را برای این کار آماده کردیم ولی چند ساعت مانده به شروع برنامه، نیروی انتظامی و مأموران اطلاعات با ماشین‌ها خیابان را بستند، وارد خانه شدند و بعد از تفتیش و به هم ریختن مقداری از وسایل را بردند.»
مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگی کانون نویسندگان ایران قرار بود جمعه چهارم خرداد ۱۳۹۷ (۲۵ مه) جشن گرفته شود. رضا خندان مهابادی می‌گوید، مأموران از ورود اعضای کانون و مهمان‌ها به محل برگزاری این جشن جلوگیری کرده‌اند.
کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۷ از جمله با هدف مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد. اعضای این کانون در برهه‌های مختلفی از تاریخ ایران، چه در دوران پهلوی و چه در زمان جمهوری اسلامی و به‌ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با سرکوب و اعدام و قتل روبرو بوده‌اند.
محمدجعفر پوینده و محمد مختاری که در قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات در دهه ۷۰ جان خود را از دست دادند از اعضای این کانون بودند. اعضای این کانون را نویسندگان، مترجمان و ویراستاران تشکیل می‌دهند. از جمله اعضای نام‌آشنای کانون می‌توان به سیمین دانشور، نادر ابراهیمی، بهرام بیضایی، داریوش آشوری، محمدعلی سپانلو، محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین)، سیاوش کسرایی، اسماعیل خویی و احمد شاملو اشاره کرد.

دویچه وله