به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۷

عربستان سعودی قراردادهای اقتصادی با آلمان را متوقف کرد

به گزارش نشریه آلمانی‌زبان اشپیگل ولیعهد عربستان سعودی دستور داده که دولت این کشور از عقد قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های آلمانی خودداری کند. محمد بن سلمان قصد دارد از این طریق آلمان را به دلیل سیاست‌هایش در خاورمیانه، از جمله حمایت این کشور از توافق هسته‌ای با ایران مجازات کند.

به گزارش اشپیگل شرکت‌های زیمنس، بایر و بوهرینگر اینگلهایم که در زمینه مهندسی پزشکی و تولید دارو فعالیت می‌کنند، از تصمیم اخیر دولت عربستان زیان می‌بینند. علاوه بر این شرکت دایملر بنز هم که اتوبوس‌های بین‌شهری در مسیر جده و ریاض را تولید می‌کند، خسارت‌هایی را متحمل می‌شود.
تصمیم محمد بن سلمان برای توقف قراردادهای اقتصادی بین دولت عربستان و شرکت‌های آلمانی غیر منتظره نیست. روابط عربستان سعودی و آلمان از سال گذشته تاکنون پرتنش شده است.
آبان سال گذشته در ماجرای سفر سعد حریری به عربستان سعودی، زیگمار گابریل، وزیر خارجه وقت آلمان اعلام کرده بود که ریاض، نخست‌وزیر لبنان را بر خلاف میل خود در عربستان نگه داشته و دولت عربستان به حریری اجازه خروج از این کشور را نمی‌دهد. بعدها معلوم شد که سعد حریری که به دعوت عربستان به این کشور سفر کرده بود، در هواپیما بازداشت شده است.
عربستان سعودی در آن زمان در اعتراض به اظهارات گابریل، سفیر آلمان در ریاض را برای پاسخگویی احضار کرد.
در مجموع ۸۰۰ شرکت آلمانی در عربستان سعودی فعالیت دارند. در سال ۲۰۱۶ حجم صادرات کالا از آلمان به عربستان سعودی بالغ بر ۶,۶ میلیارد یورو بود.
یک تاجر آلمانی که در معاملات کلان شرکت دارد و نخواسته نامش افشا شود به خبرگزاری رویترز گفته است که بیش از همه بخش دارو و درمان عربستان سعودی از معامله با شرکت‌های آلمانی منع شده است. این تاجر آلمانی درباره سختگیری دولت عربستان می‌گوید:
«آن‌ها حتی این پرسش را مطرح می‌کنند که کالاها در کجا تولید می‌شوند؟ در آلمان یا درکشور دیگری؟ اگر کالا در آلمان تولید شود، ورود آن را به عربستان ممنوع اعلام می‌کنند.»
شرکت‌های بایر، زیمنس و  بوهرینگر اینگلهایم درباره گزارش اشپیگل سکوت کرده‌اند. شرکت دایملر بنز اما گزارش اشپیگل را تأیید نکرده و گفته است که قراردادهای تجاری‌اش با عربستان سعودی همچنان پابرجاست.
در مارس سال جاری بلومبرگ گزارش داده بود که نهادهای دولتی در عربستان سعودی از عقد قراردادهایی با شرکت‌هایی آلمانی برای خرید کلاهای غیرضروری منع شده‌اند.
ژانویه سال جاری، دولت فدرال آلمان اعلام کرد که به کشورهایی که در جنگ یمن شرکت دارند، از جمله به عربستان سعودی اسلحه صادر نمی‌کند.
میزان صادرات تسلیحات آلمان به پادشاهی سعودی در سال ۲۰۱۶ در مجموع حدود ۵۳۰ میلیون یورو بود.
رادیو زمانه