به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۷

اعلام همبستگی کامیون‌داران سراسر کشور در پنجمین روز

این‌بار اعتراض به بالا بودن حق کمیسیون شرکت‌های باربری است
رانندگان کامیون برای پنجمین روز متوالی همبستگی خود را با کامیون‌‌داران سراسر کشور اعلام کردند. برخی مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده‌ است و باید تدبیری اساسی‌تر برای آن اندیشید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رانندگان کامیون در شهرهای مشهد، همدان، سقز، طبس، اسفراین، تاکستان، بوشهر، بروجن، کرمانشاه، دیوان‌دره و… برای پنجمین روز متوالی دست به اعتصاب صنفی زدند و بار دیگر همبستگی خود را با رانندگان سراسر کشور اعلام کردند.

اعتراض آنها چنانکه در روزهای گذشته بارها اعلام شده است به بالا بودن حق کمیسیون شرکت‌های باربری، گران بودن قطعات و عوارضی جاده‌ها، نبود سالن اعلام بار و سیستم نوبت‌دهی، قطع یارانه حق بیمه رانندگان،  بازمی‌گردد.
اعتصابات آنها در حالی اواخر هفته گذشته آغاز شد که آنها به ثابت ماندن نرخ کرایه بار در سه سال گذشته اعتراض داشتند. با این حال قرار شد که از امروز نرخ پایه کرایه بار در تمام استان‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد.
دستور افزایش کرایه بها ابلاغ شد
«داریوش امانی» معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این مورد به ایلنا، گفت: نزدیک به یک ماه گذشته دستور افزایش کرایه بها تا ٢٠ درصد به تمام استان‌‌‌ها ابلاغ شد و در برخی از استان‌‌ها به اجرا رسید و تنها در چند استان اجرا نشده بود که در این مناطق هم از فردا اعمال می‌‌‌شود.

وی همچنین شب گذشته در گفتگو با بخش خبری شبکه خبر سیما با بیان اینکه میزان کرایه رانندگان موضوعی توافقی است که براساس توافق بین انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا و انجمن صنفی رانندگان و همه ساله بر مبنای میزان تورم و اعلام بانک مرکزی تعیین می‌شود، گفت: این رقم طی سه سال گذشته افزایشی نداشته است و این امر البته و به‌طور یقین از همراهی رانندگان با سیاست‌های دولت حکایت دارد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز از مدتی قبل در این خصوص اقدامات مثبتی را آغاز کرده است.

کرایه‌بار بر اساس فرمول «تن بر کیلومتر» تعیین شود
با این حال پنج روز اعتصاب عمومی رانندگان نشان از آن دارد که آنها سر موضوعات معیشتی تا ابد قرار نیست که با سیاسیت‌های دولت همراهی کنند. معترضان خواهان آن هستند که کرایه‌بار براساس فرمول «تن بر کیلومتر» تعیین شود.
علاوه بر این آنها خواهان افزایش ۵۰ درصدی نرخ پایه کرایه‌بار هستند و افزایش ۲۰ درصدی را قبول ندارند و اساسا ناچیز می‌دانند و ادامه اعتراض آنها هم همین پیام را مخابره می‌کند.

اما امانی می‌گوید: عده‌‌ای از رانندگان مطالبه افزایش قیمت ۵٠ درصدی را دارند که این موضوع در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌‌شود. امروز بحث رقابت ریل و جاده در حوزه حمل و نقل بار مطرح است که این افزایش قیمت‌‌‌ها رقابت با بخش ریلی را سخت‌‌‌تر می‌کند.

وی در مورد مطالبات بیمه‌ای رانندگان و بازنشستگی آنها هم گفت: براساس قانون خاص سال ١٣٨٨ در زمان هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شد ۵۰ درصد بیمه رانندگان به‌صورت یارانه از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و ۵۰ درصد دیگر توسط خود رانندگان پرداخت شود که باتوجه به عدم تامین اعتبار این موضوع، طی روزهای گذشته در برخی شهرستان‌ها، سازمان تامین اجتماعی اقدام به محاسبه یارانه نکرده بود که موجبات گلایه‌مندی رانندگان را فراهم کرد که به محض مطلع شدن از این موضوع ، پیگیری‌های لازم توسط این سازمان انجام شد و با همکاری‌های دستگاه‌های مرتبط، این مشکل رفع شد و در حال حاضر ۵۰ در صد مبلغ یاد شده در حال پرداخت است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: این قشر تلاشگر پس از ۳۰ سال کار پرمشقت با حداقل دستمزد بازنشسته می‌شوند که انتظار همراهی دولت در این زمینه را دارند و آمادگی دارند داوطلبانه مازاد پرداختی بیمه را متقبل شوند تا در پایان خدمت با بیمه مناسبی بازنشسته شوند که این موضوع به وزیر کار و تعاون انعکاس یافته و دستور صریح وی به تامین اجتماعی ابلاغ شده و با تشکیل کارگروه‌های مرتبط، امید می‌رود ظرف یکی دو ماه آینده این مشکل نیز مرتفع شود.

نرخ پایه حق کمیسون باید ۱۲ درصد باشد
«غلامحسین مرکی» نائب رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و‌ نقل بار بیرجند به ایلنا گفت: از امروز صبح تعرفه به گاراژها داده شده و طبق همین تعرفه کالاها حمل می‌شود. این مشکل در بیرجند مشکل حل شده است. روز گذشته در سازمان حمل و نقل پایانه‌ها با حضور رئیس حمل و نقل شهرستان آقای حیدری در این راستا جلسه‌ای تشکیل شد.

وی درباره بالا بودن حق کمیسون‌ها گفت: نرخ پایه حق کمیسون باید ۱۲ درصد باشد و برای خرده بارها ۱۵ درصد و کامیون‌های حمل سیمان ۱۳ درصد است. اگر راننده‌ها پیگیر این موضوع شوند، شرکت‌‌ها حق ندارند که حق کمیسون بیشتری بگیرند. با این حال رانندگان به خاطر مشغله خود پیگیر این موضوع نمی‌شوند.

با این حال به گفته «عباس خاکبازان» رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین‌المللی شهر تهران به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت‌های باربری، این شرکت‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

در مجموع کامیون‌داران از اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ناراضی هستند و اعلام همبستگی آنها هم در همین راستا قابل ارزیابی است.