به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۷

نشست مشترک برجام: «مهلت ایران به اروپا تا پایان ماه مه»

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر جمعه ۲۵ مه / ۴ خرداد در وین آغاز شد.

رویترز به‌نقل از یکی از مقام‌های هیئت ایرانی در نشست مشترک برجام نوشته است که ایران از کشورهای اروپایی می‌خواهد که تا پایان ماه مه جاری طرح و نقشه‌ای اقتصادی برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن را ارائه کنند.
به‌گزارش رویترز، این مقام ایرانی جمعه ۲۵ مه / ۴ خرداد پیش از آغاز نشست مشترک ایران با فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه، به‌عنوان کمیسیون مشترک برجام گفت: « ما انتظار داریم که تا پایان ماه مه این برنامه‌ریزی شود.»
این مقام مسئول که نامی از او برده نشده، افزود انتظاراتی که ایران دارد این است که صادرات نفت ایران حفظ شود. تهران همچنین انتظار دارد سیستم سوئیفت (SWIFT) برای پرداخت‌های بین‌المللی حفظ شود.
سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات و هماهنگی عملیات ارزی در سطح جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد. بانک مرکزی ایران به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه در سال ۱۳۷۱ به عضویت این شبکه در آمدند اما با تحریم‌های جهانی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور شبکه سوئیفت در اسفند ۱۳۹۰ به روی ایران بسته شد. پس از توافق هسته‌ای تحریم سوئیفت از دی‌ماه ۱۳۹۴ برداشته شد و سپس بانک‌های تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی به سوئیفت متصل شدند.
مقام ایرانی افزوده است که تهران در هفته‌های آینده تصمیم خواهد گرفت که در برجام می‌ماند یا از آن خارج می‌شود.
آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه اعلام کرده‌اند که پس از خروج آمریکا از برجام به حفظ آن پایبندند و در این راه تلاش می‌کنند. نمایندگان این پنج کشور و ایران امروز جمعه در وین گرد آمدند تا درباره چگونگی حفظ برجام گفت‌وگو کنند. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیزبه دعوت این کشورها به منظور ارائه گزارشی درباره ایران در این مذاکرات شرکت کرده است. این مذاکرات ظهر جمعه به‌وقت محلی آغاز شد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه  ایران که ریاست هیأت ایرانی در نشست را بر عهده دارد امروز جمعه اعلام کرد که این اجلاس به درخواست ایران برگزار می‌شود.
او گفت: «از نظر ما و دیگر اعضای عضو برجام، دیگر آمریکا عضو برجام نیست و ما در جلسه کمیسیون مشترک برجام این موضوع را رسیدگی می‌کنیم که برجام بدون آمریکا چگونه می‌تواند به کار خود ادامه دهد.»
عراقچی با تأکید بر این‌که «این بررسی‌ها در تصمیم‌گیری نهایی جمهوری اسلامی مؤثر خواهد بود»، گفت: «ما هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه و این امر بستگی به این موضوع دارد که چگونه دیگر اعضای برجام می‌توانند آثار و تبعات خروج یک عضو برجام را جبران کنند، بخصوص کشورهای اروپایی باید به ما بگویند که چگونه در نبود آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور، می‌توانند منافع ایران را در برجام تضمین کنند.»
او گفت در نشست‌های قبلی در مورد حوزه‌های مختلف تحریم‌ها از جمله انرژی شامل نفت و گاز، بخش صنعت، خودرو، حمل و نقل، مسائل مربوط به هواپیما، مسائل بانکی و بیمه‌ای گفت‌وگو شده است.
در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام همچنین نشست‌های دوجانبه‌ای بین اعضای کمیسیون برگزار خواهد شد.
عباس عراقچی اظهار امیدواری کرد که طرف‌های گفت‌وگو تا چند هفته آینده به یک جمع‌بندی مناسب دست پیدا کنند.
روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که ایران به برجام پایبند بوده و در چارچوب محدودیت‌های توافق هسته‌ای باقی مانده است.
روز گذشته (پنج‌شنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از تلاش‌های سه قدرت اروپایی برای حفظ برجام حمایت کرد و نسبت به پیامدهای نقض توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. پوتین اما در همان حال از ضرورت یک توافق تازه با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ سخن گفت.
کشورهای اروپایی به‌رغم تأکید بر حفظ برجام معتقدند که می‌بایست با ایران درباره برنامه موشکی و نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه وارد گفت‌وگو شده و به توافق دیگری دست یابند. اکنون به نظر می‌رسد که روسیه، متحد ایران نیز به این نظر نزدیک می‌شود.
مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای رهبر آن تاکنون مذاکره درباره این موارد را رد کرده‌اند.