به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۷

روزنامه هلندی: فرد کشته شده در هلند، عامل بمبگذاری در حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰ است

سمت راست: کلاهی در سال ۶۰ - سمت چپ: علی معتمد که در هلند کشته شد

در حالی که از یک سال پیش شایعاتی درباره ترور عامل انفجار سال ۱۳۶۰ در کشور هلند مطرح شد، یک روزنامه هلندی می گوید فرد کشته شده احتمالا همان «رضا کلاهی صمدی» است که در تیر ماه سال ۱۳۶۰ به انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی متهم شده بود.
روزنامه «پارول» هلند به تازگی در گزارشی نوشت، در حالی محاکمه یک شهروند ایرانی تبار در هلند آغاز شده است که به نظر می رسد او همان رضا کلاهی صمدی باشد.
روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵، علی معتمد در ۵۶ سالگی در شهر آلمیره هلند در خیابان توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.
در پی این ترور، یک فعال سیاسی ایرانی مقیم هلند در تحقیقات خود مدعی شد مرد ایرانی که سال گذشته در هلند کشته شد، همان محمدرضا صمدی کلاهی مظنون اصلی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است.
مرتضی صادقی، فعال سیاسی مقیم هلند در گفت‌وگو با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا جزئیاتی از قتل یک مرد ۵۶ ساله ایرانی در هلند را بازگو کرد که ابتدا به «مرد ناشناخته» معروف شد و بعدتر او را «علی معتمد» معرفی کردند. اما آقای صادقی به شواهدی دست یافته که نشان می دهد علی معتمد نام دوم محمدرضا صمدی کلاهی است که از سوی مقامات ایران به عنوان متهم اصلی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی معرفی شده بود.
این ادعا در حالی مطرح شده است که همزمان، سید مهدی دزفولی، سردبیر سابق وبسایت امنیتی «شفاف» در ایران که مستندی درباره حزب جمهوری اسلامی ساخته است، در فیسبوک مدعی شده محمدرضا کلاهی صمدی از سوی «نیروهای امنیتی ایران» ترور شده است.
به نوشته این روزنامه‌نگار اصولگرا، محمود علوی وزیر اطلاعات ایران نیز خبر ترور آقای کلاهی را تایید کرده است، اما برای جلوگیری از طرح رسانه‌ای «یک عنصر خائن» خبر آن به طور رسمی اعلام نشد. آقای دزفولی همچنین مدعی است که «کلاهی سال‌ها تحت نظر بود و آخر در تور امنیتی افتاد.»
محمد رضا صمدی کلاهی دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت و عضو سازمان مجاهدین خلق بود که با پیوستن به حزب جمهوری اسلامی به سرعت در این حزب رشد کرد. او پس از انفجار حزب از ایران خارج شد و رسانه‌های ایران در دهه ۷۰ ادعا کردند که او از سازمان مجاهدین خلق جدا شده است.
دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ منفجر شد و سید محمد بهشتی دبیر کل حزب و رئیس دیوان عالی کشور، به همراه ۷۰ نفر دیگر از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر و ۲۷ نماینده مجلس کشته شدند.
مرتضی صادقی فعال سیاسی مقیم هلند نیز به مهدی فلاحتی پیشتر گفت که حضور اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق در مراسم خاکسپاری فرد کشته شده در هلند باعث تقویت سوءظن او شده است.
آقای صادقی در جریان گفت‌وگو با دوستان و اطرافیان این فرد و تعامل با مقامات امنیتی و پلیس هلند به این باور رسیده که فرد کشته شده همان کلاهی است.
یکی از مهمترین دلایل مورد استناد آقای صادقی، وجود خال در کف پای فرد کشته شده است که پیش از این هم به عنوان یکی از مشخصه‌های محمدرضا کلاهی توسط مقامات امنیتی ایران معرفی شده بود.
مرتضی صادقی می‌گوید مقامات امنیتی ایران باید پاسخگو باشند که چرا به جای دستگیری متهم اصلی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، اقدام به ترور او کرده و از باز شدن پرونده و افشای جزئیات بیشتر خودداری کرده‌اند.
بعد از گزارش روزنامه هلندی پارول، اولیس عِلّیان، وکیل و نماینده ایرانی‌تبار پارلمان هلند خواستار توضیح مقامات این کشور در مورد احتمال ترور سیاسی فرد مقتول توسط جمهوری اسلامی شد.
دو فرد دستگیر شده مظنون، «انور آ. ب» (۲۸ساله) و «مورئو ام» (۳۵ساله) هستند. پلیس هلند می گوید با ردگیری تلفن‌های همراه توانسته به این دو نفر برسد. آنها به یک شبکه بزهکاری غرب آمستردام مرتبط بودند و پرونده قضایی نیز داشته اند.

صدای آمریکا