به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۷

دبیر انجمن داروسازان تهران هشدار داد؛ تابلوی«نداریم»در داروخانه ها

کمبود دارو در نوسانات ارزی نمایان شد  
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر محمدرضا دری اظهارداشت: پیرو تغییر نرخ ارز از ۳۸۰۰ به ۴۲۰۰ تومان، قرار بود برای اینکه مردم در تامین دارو دچار چالش نشوند و شاهد افزایش بهای دارو نباشیم، تفاوت نرخ ارز توسط دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو پرداخت شود. اما، خلاء در این نوع پرداخت، منجر به این شده که در تامین بعضی داروها دچار مشکل شویم که این چالش، بیشتر متوجه داروهای وارداتی است.

وی با عنوان این مطلب که کمبودهای دارویی باعث آزار و اذیت مردم و بیماران می شود، افزود: مسئولین امر باید به فکر باشند و تفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا شاهد بروز این مشکلات در حوزه دارویی نباشیم.

دری ادامه داد: این روند پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز، باعث شده واردکنندگان ندانند ارز را باید از چه کسی بگیرند. از همین رو، بسیاری از ثبت سفارش های دارویی انجام نمی شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران، تاکید کرد: در حال حاضر خیلی از داروهای وارداتی کمیاب شده است.

وی در ادامه به اصلی ترین چالش داروخانه ها که دریافت مطالبات از بیمه ها است، اشاره کرد و گفت: این موضوع، به چالش اصلی صنعت داروسازی و نظام درمان کشور تبدیل شده است. زیرا، تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه ها توسط بیمه ها، به چند ماه رسیده و همین مسئله، آسیب جدی به اقتصاد داروخانه ها وارد کرده است.

دری افزود: سود فروش دارو آنقدر کم است که تاخیر در پرداخت مطالبات، بر مشکلات داروخانه ها می افزاید و باعث می شود عرضه دارو، مقرون به صرفه نباشد.

دبیر انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: این مشکلات باعث شده تا در هنگام مراجعات مردم به داروخانه برای تهیه دارو، با پاسخ «نداریم» مواجه شوند.

وی، تبعات این قبیل مشکلات در داروخانه های خصوصی را باعث سرگردانی مردم برای تهیه دارو دانست و افزود: این موضوع سبب شده تا داروخانه های دولتی هر روز شلوغ تر شوند و داروخانه های خصوصی به واسطه همین مشکلات، هر روز خالی تر شوند.

دری ادامه داد: این مسئله باعث می شود که مردم برای تهیه دارو، دچار زحمت شوند و تا دیروز که می توانستند از نزدیک ترین داروخانه محل زندگی خود داروی مورد نیازشان را تهیه کنند، حالا باید در داروخانه های دولتی سرگردان شوند.