به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۷

اسماعیل عبدی، معلم زندانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

اسماعیل عبدی سر کلاس درس
منابع حقوق بشری از پایان اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، معلم دربند و از فعالان صنفی معلمان خبر می‌دهند. این عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) که در زندان اوین در حبس است از روز چهارم اردیبهشت ماه در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده بود.
دلیل پایان اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، وخامت حال و وضعیت بد جسمانی او پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا عنوان شده است.
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از قول منیر عبدی، همسر اسماعیل عبدی نوشته است که مدارک پزشکی این زندانی سیاسی به دادستانی ارائه شده و از دادستان خواسته شده است تا برای رسیدگی به وضعیت او اقدام شود اما این درخواست تا به حال بی‌پاسخ مانده است.»
به گفته منیر عبدی همچنین درخواست مرخصی اسماعیل عبدی از سوی مسئولان زندان تایید شده اما به دلیل عدم همکاری دادستانی و ابلاغ نشدن مرخصی او، به اجرا گذاشته نشده است.
گفته می‌شود که اسماعیل عبدی به دنبال ۲۳ روز اعتصاب غذا، ۱۵ کیلوگرم وزن کم کرده است.
منیر عبدی در این‌باره به هرانا گفته است: «آقای عبدی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با ضعف بدنی بسیار شدیدی مواجه شده و به اعتصاب خود پایان داده است. ایشان که پیش از این نیز به دلیل اعتصاب غذا و عدم رسیدگی زندان دچار آسم و درد کلیه بودند، طی دو هفته گذشته دچار درد در ناحیه مفاصل شدند که از سوی بهداری زندان نیز تایید شده است.»
اسماعیل عبدی پیش از این در نامه‌ای از زندان اوین اعلام کرده بود از روز ۲۸ فروردین دست به اعتصاب غذا خواهد زد. با این حال به دنبال وعده‌ مسئولان دادستانی مبنی بر رسیدگی به خواسته‌های او این زندانی سیاسی شروع اعتصاب غذایش را یک هفته به تاخیر انداخته بود.
او نوشته بود «در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران ایران» اعتصاب غذا می‌کند و همچنین خواستار محاکمه در یک دادگاه علنی و برخورداری از حقوق قانونی یک زندانی شده بود.
با توجه به عملی نشدن وعده‌های دادستانی اما اسماعیل عبدی از روز چهارم اردیبهشت ‌ماه دست به اعتصاب غذا زده بود.
سازمان عفو بین‌الملل در تاریخ هشتم اردیبهشت ‌ماه ۹۷ در یک بیانیه‌ اقدام فوری خواستار رسیدگی سریع به وضعیت اسماعیل عبدی شد.
از سوی دیگر اما کنفرانس سالانه اتحادیه ملی مدیران مدارس و زنان آموزگار بریتانیا (NASUWT) که در بیرمنگام برگزار شد، روز ۱۳ اردیبهشت اسماعیل عبدی را به عنوان برنده جایزه بین‌المللی همبستگی این اتحادیه در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد: جایزه بین‌المللی یک اتحادیه معلمان بریتانیا به اسماعیل عبدی،‌ معلم زندانی اهدا شد
اسماعیل عبدی به عنوان فعال صنفی به دنبال تایید حکم پنج سال حبس خود در دادگاه تجدید نظر، روز ۱۹ آبان ماه ۹۵، بدون دریافت احضاریه و اخطار قبلی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
او به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در حوزه حقوق معلمان ایران محکوم شده بود.
سمانه اسدخانی، وکیل این زندانی سیاسی، بهمن ‌ماه سال ۹۵ از رد درخواست اعاده دادرسی برای اسماعیل عبدی خبر داده بود.
او گفته بود: «برای حکم پنج سال حبس صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر درخواست اعاده دادرسی داده بودیم که این درخواست در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور در قم رد شد.»
به گفته این وکیل دادگستری برای رد درخواست اعاده دادرسی دلیل خاصی ارائه نشده و تنها گفته شده است که «رأی اولیه مطابق قانون صادر شده و اعاده دادرسی مردود است.»
اسماعیل عبدی پیش از این در ادیبهشت ماه سال ۹۶ و در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران» و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی» دست به اعتصاب غذا زده بود.
رادیو زمانه