به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۷

مراسم خاکسپاری ناصر ملک مطیعی

با انتقادهای تند از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی همراه شد
مسعود کیمایی: "اگر قرار باشد حرف بزنم به دشنام می‌‌رسم"

بامداد یکشنبه ۶ خرداد/٢٧ مه، مراسم تشییع پیکر و بزرگداشت ناصر ملک مطیعی در خانۀ سینما آغاز شد. چند هزار نفر به این مناسبت در خیابان‌های اطراف خانۀ سینما جمع شده بودند. برخی از سینماگران و بازیگران شناخته شدۀ ایرانی در این مراسم به تندی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کردند. مسعود کیمیایی سؤال کرد: "مگر آقای ملک مطیعی چه کرده بود؟"
در این مراسم پسر ملک مطیعی و چند تن از شخصیت‌های سینمایی معروف به تندی از رسانه‌های دولتی انتقاد کردند. پسر ناصر ملک‌مطیعی گفت: "وقتی پدرم زنده بود، صدا و سیما نگذاشت تصویرش پخش شود. سؤال من این است که چرا تصویرش را همراه با خبر مرگ او در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند؟ چرا تصویر یک هنرمند فقط پس از مرگش پخش می‌شود؟"
پرویز پرستویی، بازیگر سینمای ایران نیز گفت: "در این ساعات گذشته صدا و سیما تازه به خاطر آورد که ناصرخان را ببیند اما یادتان می‌آید چند وقت پیش با او چه کرد؟"
او سپس خطاب به مهران مدیری برنامه‌ساز و طنزپرداز تلویزیون جمهوری اسلامی گفت:‌ "آقای مدیری آیا می‌دانید ملک‌مطیعی به خاطر عشق به مردم به برنامۀ شما آمد؟ چرا برنامۀ او را پخش نکردید؟"
در زمستان گذشته (به مناسبت شب یلدا) دو برنامۀ تلویزیونی جداگانه پخش گفتگویی با ملک مطیعی را وعده داه بودند، اما هیچیک از این برنامه‌ها، ظاهراً به دلیل مخالفت مدیران ارشد تلویزیون دولتی پخش نشد.
پرستویی با اشاره به این رویدادها گفت: "مدام می‌گویند از بالا به ما دستور دادند که برنامه پخش نشود، اما آن بالا کیست؟... صدا و سیما مال تک تک ماهاست. صدا و سیما برای مردم است و از پول شما مردم و بیت‌المال اداره می‌شود".
پرستویی اضافه کرد که "هنرمندان نه اختلاس کردند و نه به دنبال براندازی‌اند... کل سینماگران و هنرمندان به پنج هزار نفر نیز نمی‌رسند. این عده نمی‌توانند و نمی‌خواهند انقلاب راه بیاندازند. ". او اصرار مقامات جمهوری اسلامی را در "خط زدن تاریخ" بیهوده دانست و گفت: "چرا باید چهل سال صدا و سیما از اسم ناصر ملک‌مطیعی و امثال وی وحشت کند و بترسد؟ این افراد خیانت نکردند... ناصرخان‌ها جزئی از تاریخ و یادگار سینما هستند. بهروز وثوقی را نمی‌توان فراموش کرد. او به همه ما بازیگری یاد داد و اگر بگوییم نه، دروغ گفته‌ایم".
مسعود کیمیایی که با فیلم "قیصر"، یکی از مهم‌ترین نقش‌های ملک مطیعی را به وی سپرده بود نیز از رفتار قدرناشناسانه با هنرمندان انتقاد کرد و گفت: "من امروز دلتنگ بهروز وثوقی هستم. من با او زندگی کردم و از نوجوانی باهم کار کردیم. هشت فیلم باهم همکاری کردیم و امروز دلتنگ آن خاطره‌ها هستم".
در این مراسم پیام بهروز وثوقی که ساکن آمریکاست نیز پخش شد که در آن آمده است "ناصر ملک‌مطیعی هم مانند من چهل سال منتظر ماند".
مسعود کیمایی همچنین در مجلس دیگری با حضور خانوادۀ ملک مطیعی پرسید: "مگر آقای ملک مطیعی چه کرده بود؟" او سپس گلایۀ خود را قطع کرد و گفت: "اگر قرار باشد حرف بزنم به دشنام می‌‌رسم".
محمد متوسلانی  که هم زمان با ملک مطیعی در فیلمهای فارسی بازی می‌کرد گفت: "امروز باید تاسف خورد برای از دست دادن مردی که سال‌های سال به‌جای آنکه برای سینمای ایران مفید باشد و از وجودش استفاده کنیم، او را کنار گذاشتیم". او نیز عدم پخش برنامۀ ملک مطیعی از تلویزیون را مایۀ تأسف دانست و گفت: "کسانی که چنین ظلم‌هایی می‌کنند باید گوش‌های خود را باز کنند و بشنوند که مردم چه می‌گویند... بسیاری از این ظلم‌ها از نادانی و از عقده‌های حقارت است".

رادیو بین المللی فرانسه