به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۷

ناصر ملک‌مطیعی درگذشت؛

مرگ ستاره در آرزوی حضور مجدد در سینما
احسان کرمی مجری تلویزیون و مجری جشنواره‌های سینمایی در ایران هم نوشته است: «تو جشن شهرزاد وقتى اسم محترمشونو بردم سالن منفجر شد...گفتم خيلى حرفه كه سى و چند سال كار نكنى و هنوز مردم اينجور برات هورا بكشن...سوپراستار يعنى ناصر ملك مطيعى.

ناصر ملك مطيعى كه مردونه سالها بى مهرى كشيد و دم نزد. بى معرفتى ديد و چشماشو بست.»

ناصر ملک‌مطیعی ستاره نامدار سال‌های دور سینمای ایران پس از چهار دهه محرومیت از حضور در سینما و تلویزیون٬ در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
 ملک‌مطیعی با ایفای شمار زیادی از نقش‌های ماندگار سینمای ایران به چهره‌ای معروف و مشهور در میان ایرانیان تبدیل شده است و با وجود سال‌ها خانه نشینی اجباری در میان نسل جوان هم طرفداران بسیار دارد.
ناصر ملک مطیعی متولد سال ۱۳۰۹ در تهران بود و نخستین نقش مهمش را در سینما در فیلم «ولگرد» در سال ۱۳۳۱ بازی کرد. او پس از آن تا سال‌ها در اوج محبوبیت بود و عموما در پوشش کت و شلوار و کلاه مخملی به عنوان یکی از سمبل‌های جوانمردی در سینمای ایران شناخته می‌شد.
یکی دیگر از نقش‌های مهم کارنامه ملک مطیعی٬ «داش فرمون» در فیلم مشهور «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی است که در کنار بهروز وثوقی در آن ایفای نقش کرد.
او پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ماند اما هیچ گاه اجازه کار پیدا نکرد تا این که پس از ۳۵ سال به او اجازه دادند در حد چند دقیقه یک نقش فرعی را در فیلم سینمایی «نقش نگار» بازی کند.
زمستان سال گذشته دو برنامه از صداوسیمای جمهوری اسلامی او را دعوت کردند و مصاحبه‌ای با ستاره سینمای ایران ترتیب دادند اما این مصاحبه‌ها هرگز اجازه پخش پیدا نکرد. بهزاد فراهانی٬ بازیگر پیش‌کسوت سینما و تئاتر در واکنش به این اتفاق گفته بود: «ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران است و اگر ما این نامهربانی را در حق این مرد می‌کنیم مشکل از ماست، باید حرمت این مرد را داشته باشیم. این که تحت چه شرایطی و اعمال سیاست‌هایی، جلوی این شخصیت را گرفتیم و اگر نگذاشتیم سال‌هایی از زندگی‌اش را خوشبخت زندگی کند، این مشکل ماست.»
جعفر پناهی کارگردان سرشناس سینمای ایران در واکنش به مرگ این ستاره سینما نوشته که او «رفت و به آرزويش كه ديده شدن بر پرده سينما بود نرسيد. چه كسى بايد پاسخگو باشد؟»