به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۷

غذای‌گوشت گربه و کلاغ

در اينستاگرام يكي از خبرنگاران صداوسيما، عكس غذاي يك خانواده محروم منتشر شده بود كه آن را شامل گوشت گربه و كلاغ مي‌دانست.
او با انتشار شماره كارتي درخواست كمك به اين خانواده و افرادي نظير آن را نيز اعلام كرده بود. سايت خبري جماران نيز اين مطلب را در بخش شبكه‌هاي اجتماعي‌ خود منتشر كرده بود. آن‌طور كه صاحب عكس نوشته است: 
«این خانواده یکی از ده‌ها خانوار ساکن در روستاهای زابل هستند. بسیاری از این مردم، روزه هم هستند و همچنان به درگاه الهی شکر می‌کنند».ابعاد ناراحت‌كننده اين خبر آن‌قدر گسترده است كه قلب و ذهن بسياري را جريحه‌دار می كند؛ اما بخش مثبت اين خبر و عكس كه احتمالا ديده نمي‌شود، اين نكته راوي است: 
«دوستان جهادی من مدتی است از خانه و کاشانه کنده‌‌اند و در این منطقه مستقر شده‌اند؛ آنها سعی می‌کنند علاوه بر تأمین بسته‌های غذایی برای مردم محروم و ساخت سرویس بهداشتی و مرمت سقف‌، طرح‌هایی را برای توانمندشدن اقتصادی این مردم اجرا کنند؛ مثلا جوانان و زنانشان را آموزش دهند؛ یا باغ‌های زیتون و پسته برایشان ایجاد کنند».به‌هرحال اگر كم کاری‌‌هايي از سوي نهادهاي مربوطه و دولت بوده، به نظر مي‌رسد زمان كمك به آنها رسیده است؛ اما چند نكته درباره اين عكس هست:
 1-با اين عكس واكنش‌برانگيز  حتما سيل كمك‌ها و احساسات به سوي اين خانواده‌ها سرازير مي‌شود. اميد است كه از گذشته و تجربه‌هايي نظير اين مورد درس گرفته شود و اتفاقاتي نظير زلزله كرمانشاه و سرنوشتی كه كمك‌هاي مردمي ‌پیدا کرده، رخ ندهد.
2- چرا ايشان حساب خودشان را براي دريافت كمك اعلام كرده‌‌اند؟ آيا نهاد ناظري وجود ندارد؟
3- اگر اين عكس تكذيب شود، جزء اتفاق‌هاي خوب است، هرچند نبايد از واقعيت بسياري از محروميت‌ها در اين منطقه به‌راحتي گذشت.

شرق