به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۷

زنان احزاب اصلاح‌طلب به زنان مسئول در برجام نامه نوشتند

شماری از زنان فعال در احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌ای به زنان مسئول در برجام، بدعهدی آمریکا را 

محکوم و خواستار سیاست ورزی زنانه آنان برای حفظ توافق هسته‌ای شدند. 

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، شماری از زنان فعال در احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، آنگلا مرکل و ترزا می به‌عنوان بانوان مسئول در برجام، بدعهدی آمریکا را محکوم و خواستار سیاست ورزی زنانه آنان برای حفظ توافق هسته‌ای شدند.
برپایه این خبر در بخشی از این نامه خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا آمده است: عرصه روابط بین‌الملل همواره صحنه تنازع دولت‌ها برای کسب حقوق و امتیازات مشروع و گاه نامشروع بوده ‌است.
این نامه می‌افزاید: «جهان کنونی جهانی است که هرلحظه در گوشه‌ای از آن بیم جنگ و خشونتی دیگر می‌رود و در این صحنه بیشترین آسیب به زنان و کودکانی می‌رسد که بنابر واقعیت‌های دنیای امروز توان کمتری برای دفاع از خوددارند».
زنان اصلاح‌طلب در ادامه نامه خود تصریح کرده‌اند: امروز در عصر جنگ‌های نیابتی، شاهد صرف بیشترین بودجه برای تولید سلاح در کشورهای به‌ظاهر مدعی صلح هستیم. دولت‌هایی که به بهانه افتتاح سفارت خود در بیت‌المقدس بی‌اعتنا به نقش خود در روند صلح، به تعهدات بین‌المللی پشت کرده و وفای به عهدی که نزد همه انسان‌ها با هر دین و مسلکی مطلوب و محترم است با خروج بی‌پروا از توافقات، خدشه‌دار کرده و آشکارا درروند تعهدات بین‌المللی خلل ایجاد می‌کنند.
در این نامه همچنین آمده است: تجربه تاریخ بشر گویای این واقعیت است که همواره مقاومت، ایستادگی و مداخله انسان‌هایی نوعدوست، مدافع صلح و مخالف جنگ و خشونت مانع از تداوم درگیری و وارد شدن دنیا در جنگ جهانی دیگری شده است. نقش زنان به دلیل ویژگی‌های ذاتی در کاهش این خشونت‌ها و منازعات نقشی بی‌بدیل و غیرقابل‌انکار است. زنان و مادرانی مسئول و فعال در عرصه سیاسی و در جامعه مدنی که با اقدام‌های خود مانع از شکل‌گیری خشونت و جنگ شده و ‌بعد از هر جنگ نیز باوجود آسیب‌های مضاعفی که متوجه آن‌ها بوده است، التیام‌بخش و مرهمی بر زخم‌های عمیق همنوعان خود بوده‌اند.
زنان احزاب اصلاح‌طلب در ادامه این نامه خاطرنشان کرده‌اند: جمهوری اسلامی ایران با طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها ثابت کرد اراده‌ای معطوف به برابری، احترام، گفت‌وگو و تفاهم دارد؛ توافق برجام محصول همین نگرش در جمهوری اسلامی ایران بود؛ برجام به‌عنوان خواست و ‌مطالبه همه شهروندان ایرانی اعم از زنان و مردان بود که دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از آن‌ها با تأکید بر دیپلماسی سازنده با جامعه جهانی پس از ماه‌ها مذاکره و گفت‌وگو با کشورهای گروه 1+5 آن را پیگیری و به سرانجام رساند.
زنان اصلاح‌طلب در این نامه از برجام به‌عنوان توافقی بین‌المللی و چندجانبه با پشتوانه محکم در حقوق بین‌الملل به‌واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت توصیف و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های ریاست جمهوری فعلی آمریکا، نشان داده‌ که به همه مفاد آن پایبند بوده‌ است.
نویسندگان این نامه در ادامه یادآور شدند: بر کسی پوشیده نیست که نقش دولتِ ‌زنان مسئول در اتحادیه اروپا، در تحقق این توافقنامه غیرقابل‌چشم‌پوشی و در همه مقاطع آن نقشی تعیین‌کننده و مؤثر بوده ‌است.
زنان اصلاح‌طلب احزاب ایران تأکید کردند: با خروج یک‌جانبه دولت آمریکا از این توافقنامه، تکرار عهدشکنی‌ها و‌ بی‌توجهی این دولت به پیامدهای زیان‌بار آن، آزمون جدیدی پیش روی کشورهای اروپایی برای پایبندی به این توافق و تلاش برای حصول دستاوردهای ملموس آن فراهم‌شده است. موضع آگاهانه و به‌موقع رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر پایبندی دولت ایران به حفظ برجام یکی از مطالبات اصلی شهروندانی است که در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه 96 به او رأی دادند. ازاین‌پس نیز این دولت و دستگاه دیپلماسی ایران است که به نمایندگی از مردم‌ ایران اجرای کامل برجام را پیگیری خواهد کرد.
زنان اصلاح اصلاح‌طلب تأکید کردند: ما مدافع صلح، حقوق بشر و مردم‌سالاری در ایران، به سهم خود از هرگونه تعامل سازنده با جهان که از یک‌سو مسیر صلح و آرامش و دوری از جنگ را هموار‌تر کند و از سوی دیگر تأمین‌کننده منافع ملی کشورمان باشد، استقبال می‌کنیم؛ بدیهی است تداوم و یا ازسرگیری برخی تحریم‌ها بیشترین فشار را بر مردم ایران وارد می‌کند، درحالی‌که یکی از محورهای اصلی توافق برجام، رفع تحریم‌های مختلف علیه ایران بوده ‌است.
نویسندگان این نامه در ادامه خطاب به زنان مسئول در برجام آورده‌اند: ما ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمریکا در پشت پا زدن به توافقی که در چارچوب اصول و مقاصد منشور ملل متحد منعقدشده ‌است، از شما انتظار داریم به‌عنوان اعضای مؤثر اتحادیه اروپا در گروه 5 باسیاست ورزی زنانه، از همه توان خود برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن استفاده کنید.
به اعتقاد امضاکنندگان این نامه، تحقق جامعه امن جهانی توأم با صلح و عدالت و عبور از بحران‌های کنونی که توسط برخی قدرتمندان جنگ‌طلب ایجادشده‌ است، بدون ایفای نقش مؤثر شخصیت‌های مخالف جنگ و مدافع صلح، به‌خصوص زنان صلح‌طلب در همه کشورها امکان‌پذیر نیست.
این نامه به امضای فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزیان دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن و شهیندخت مولاوردی دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان رسیده است.

خبرگزاری فارس