به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۷

وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین شرکت هواپیمایی ایران را تحریم کرد


وزارت خرانه‌داری آمریکا به دلیل ارسال سلاح، مهمات و نفرات سپاه قدس به سوریه، ۳۱ فروند هواپیمای مسافربری شرکت‌های هواپیمایی ماهان، کاسپین، معراج و پویا را شناسایی و تحریم کرد.  علاوه بر این دو شهروند ایرانی و یک تبعه ترکیه و چهار شرکت ترکیه‌ای را هم با استناد به فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ دولت آمریکا که ناظر به فعالیت‌های تروریستی و سازمان‌ها و نهادهای حمایتگر از چنین فعالیت‌هایی است، به دلیل خدمات‌رسانی به  شرکت‌های هواپیمایی یاد شده در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۲۴ مه/ ۳ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گل‌نهال یگانه، شهروند ترکیه‌ای را به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریکا از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری برای تهیه قطعات هواپیماهای شرکت ماهان تحت تحریم اقتصادی قرار داده است.
علاوه بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت هواپیمایی دنا را به دلیل ارتباط با هواپیمایی معراج، شرکت هواپیمایی «اوتیک» در ترکیه را به دلیل ارتباط با هواپیمایی ماهان، شرکت هاواچلیک لوجستیک و شرکت تریگون که هر دو در ترکیه به ثبت رسیده‌اند و با هواپیمایی ماهان و با گل‌نهال یگانه در ارتباط اند را تحریم کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ۵ هواپیمای خطوط هوایی معراج ، ۹ هواپیمای خطوط هوایی کاسپین،  ۵ هواپیمای خطوط هوایی پویا و۱۲ هواپیمای خطوط هوایی ماهان را هم که در کار نقل و انتقال نفرات، پول، سلاح و مهمات سپاه قدس به سوریه بوده‌اند شناسایی و تحریم کرده است.
استیو منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۲۴ مه/ ۳ خرداد گفته است:
«این افراد و شرکت‌ها قطعات و خدمات لازم را به شرکت‌های ماهان، کاسپین، معراج و پویا ارائه می‌داند و سبب می‌شدند که سپاه قدس و حکومت ایران بتواند با ارسال نفرات و پول برای حکومت اسد وحزب‌الله لبنان به جنگ نیابتی خود در سوریه ادامه دهد.»
وزیر خرانه‌داری آمریکا به همه کشورهای جهان هشدار داده که چنانچه به شرکت‌های هواپیمایی یاد شده خدماتی ارائه دهند، آن‌ها از تحریم‌های اقتصادی آمریکا بی‌نصیب نمی‌مانند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان را اکتبر ۲۰۱۱ تحریم کرده بود. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در آن زمان سپاه قدس را به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرده بود. جمهوری اسلامی اما این اتهام را رد کرده بود.
در سال ۲۰۰۸ هم دولت آمریکا شرکت بریتانیایی «بالی» و شرکتهای اقماری آن «ارمنی بلو ایرویز» را به دلیل آنکه سه فروند هواپیمای ساخت آمریکا را از ایالات متحده خریداری کرده و در اختیار ماهان قرار داده به مدت شش ماه از از امتیازات تجاری آمریکا محروم کرد. سه سال قبل هم وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت عراقی و اماراتی را به دلیل تهیه قطعات هواپیما برای شرکت ماهان تحریم کرده بود. پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانوی علیه ایران، خرداد سال گذشته تحریم شرکت هواپیمایی ماهان در دستور کار سنای آمریکا قرار گرفته بود.
دو روز قبل هم وزارت خزانه‌داری آمریکا ۵ فرد ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران را به دلیل ارسال تجهیزات فنی موشک‌های بالستیک و تأمین سلاح برای حوثی‌های یمن تحریم کرد.