به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۷

عضو شورای شهر سرپل ذهاب:

۳۰ درصد ساکنان سرپل ذهاب تا کنون مهاجرت کرده‌اند
هنوز نمی‌دانیم پول‌های جمع‌آوری شده کجا هزینه شده است!  
سلامت نیوز: عضو شورای شهر سرپل ذهاب با اشاره به توقف ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده به دلیل نبود پول از مهاجرت ۳۰ درصد از مردم پل سرذهاب به کرمانشاه خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز، سید مجتبی جاسمی (عضو شورای شهر سرپل ذهاب) در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که سرانجام کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه چه شد؟ گفت: از کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط مردم تاکنون چیزی به داخل و حتی خارج از شهر ورود پیدا نکرده است. ما هم متوجه هیچ گونه ساخت‌وساز با پول‌هایی که توسط مردم جمع‌آوری شده نشده‌ایم، همه اینها در حد صحبت بوده است.

گزارشی از ساخت و ساز با پول‌های جمع‌آوری‌شده دریافت نکردیم

وی ادامه داد: البته بخشی از این هزینه‌ها صرف کانکس و چادر شد، اما برخی از زلزله زده‌ها حتی کانکس هم ندارند و در چادر زندگی می‌کنند. تا به امروز گزارشی مبنی بر ساخت و ساز در سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن توسط کمک‌های نقدی که چهره‌های شناخته شده به وسیله مردم جمع آوری کردند؛ مشاهده نکرده‌ایم. بهتر است اگر فعالیتی در این زمینه صورت می‌گیرد به ما اعلام کنند تا ذهن همه روشن شود که این پول‌ها کجا هزینه شده است؟

جاسمی همچنین تاکید کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم هزینه‌ای برای ساخت و ساز این مناطق با کمک‌های مردمی صرف نشده است، اگر هم شده باید در بخش شهری و روستایی عنوان کنند که چند درصد از این پول‌های جمع آوری شده را صرف ساخت خانه کرده‌اند.

عضو شورای شهر سرپل ذهاب با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پول‌های جمع‌آوری شده تحویل هلال احمر شده است، توضیح داد: ظاهرا چند میلیارد تومان هم به هلال احمر داده‌اند که میان زلزله زده‌ها تقسیم شود، اما فعلا هیچ مبلغی توزیع نشده است.


زلزله‌زدگان سرپل ذهاب کماکان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند





جاسمی از تحویل کولر به زلزله زده‌ها خبر داد و گفت:‌ مردم زلزله زده سرپل ذهاب کماکان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. با توجه به گرم شدن هوا و بالا رفتن حرارت در چادر و کانکس مسئولان اعلام کردند به آن‌ها کولر خواهند داد، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.




وی افزود: مشکل اساسی مردم سرپل ذهاب این است که وام ۴۰ میلیون تومانی که وعده داده شده برای ساخت و ساز کافی نیست. به هر خانه تخریبی حدود ۴۰ میلیون تومان وام به صورت قسطی تعلق می‌گیرد در صورتی که فوندانسیون حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌برد. حالا فرض کنید کسی که هیچ منبع درآمد و حقوقی ندارد چطور می‌تواند با ۴۰ میلیون تومان خانه‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ متر بسازد؟ در صورتی که نه قرار است این مبلغ افزایش پیدا کند و نه کسی به زلزله زده‌ها پولی قرض می‌دهد. به همین دلیل عملا کار ساخت و ساز تا اسکلت بندی پیش می‌رود، ولی چون نمی‌توانند ادامه دهند در همان مرحله متوقف می‌شود.

عضو شورای شهر سرپل ذهاب در پایان به مهاجرت ۳۰ درصدی زلزله زدگان اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده که شهروندان سرپل ذهاب خانه‌‎هایشان را نصف قیمت بفروشند و به کرمانشاه مهاجرت کنند.حدود ۳۰ درصد از اهالی سرپل ذهاب به کرمانشاه و شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند با گرم شدن هوا مهاجرت بیشتر هم می شود. پیش‌تر اهالی سرپل ذهاب به دلیل جنگ به کرمانشاه مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده بودند.