به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۷

ترامپ دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور را لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نامه‌ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار برنامه‌ریزی‌شده با او را به دلیل "خشم فراوان و خصومت آشکار" کره شمالی با آمریکا، لغو کرده است.
آقای ترامپ در ابتدای نامه خود از "وقت، صبوری و تلاش‌" آقای کیم تشکر کرده و گفته مشتاق دیدار با او بوده است، اما مواضع اخیر کره شمالی چنین دیداری را بلاموضع کرده است.
رئیس جمهور آمریکا خطاب به رهبر کره شمالی نوشته: "شما راجع به توان هسته‌ای خود صحبت کرده‌اید، آنچه ما داریم چنان بزرگ و قدرتمند است که من دعا می‌کنم ما هیچ وقت از آن استفاده نکنیم."
قرار بود دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ۱۲ ژوئن (کمتر از سه هفته دیگر) در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کنند. برنامه‌ریزی این دیدار پس از گشایش روابط میان دو کره، دیدار رهبران دو کشور و بیانیه‌ای مشترک و همچنین آزادی سه زندانی آمریکایی در کره شمالی انجام شد.
مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی و همچنین اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که از "مدل لیبی" درباره کره شمالی سخن گفته بود، واکنش تند کره شمالی را به دنبال داشت.
اظهارات مشابه مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا هم باعث شد کره شمالی او را "کودن" بخواند.
دولت کره شمالی پیش از اعلام لغو دیدار از طرف دونالد ترامپ، اعلام کرده بود که ممکن است کیم جونگ اون به ملاقات آقای ترامپ نرود.
دونالد ترامپ در نامه‌اش به رهبر کره شمالی برای آزادی زندانیان آمریکایی تشکر کرده و گفته اگر موضع رهبر کره شمالی تغییر کرد، می‌توان دوباره دیداری را بین دو رهبر ترتیب داد.
رئیس جمهور آمریکا با اشاره به لغو دیدارش با کیم جونگ اون گفته: "این فرصت از دست رفته لحظه‌ای حقیقتا غمبار در تاریخ است."

بی بی سی