به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۷

جعفر پناهی برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن شد

 فیلم ایرانی «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی جایزه بهترین فیلمنامه را به‌طور مشترک با فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر دریافت کرد. فیلم «سه رخ» در بخش اصلی جشنواره برای نخل طلایی رقابت می‌کرد.
هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن  شامگاه شنبه (۱۹ مه/ ۲۹ اردیبهشت) با اهدا جوایز به فیلم‌های برنده پایان یافت. فیلم ایرانی «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی به همراه فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر، به‌طور مشترک برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند.
در این دوره جشنواره فیلم کن دو فیلم ایرانی «همه می‌دانند» به کار گردانی اصغر فرهادی و  «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی در بخش مسابقه با فیلم‌های دیگر رقابت می‌کردند.
«سه رخ» داستان چهره‌های سه زن بازیگر است که یکی از آنها در دوران پیش از انقلاب ۵۷ فعال بوده و حال دیگر اجازه فعالیت ندارد، دومی که ستاره‌ی روز سینما است و سومی دختری جوان اهل روستایی در آذربایجان که رویای بازیگری را در سر می‌پروراند، اما خانواده‌اش اجازه رفتن به تهران را نمی‌دهند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بهناز جعفری بازیگر مشهور با دیدن ویدئو دختری شهرستانی آشفته می‌شود. خانواده دختر او را تحت فشار گذاشته‌اند تا تحصیلاتش در دانشکده هنر تهران را رها کند. بهناز صحنه فیلم‌برداری خود را ترک می‌کند و سراغ جعفر پناهی فیلم‌ساز می‌رود تا در حل مشکل دخترک او را رهنمایی کند. آن دو با اتوموبیل به سمت روستایی در شمال غرب کشور که زادگاه دختر است می‌روند و در آنجا محو مهمان‌نوازی مردمان بومی آن روستای کوهستانی می‌شوند اما به زودی در می‌یابند سخاوت و مهمان‌نوازی این مردم به اندازه حرمت‌گذاشتن به سنت‌ها برای آنها با اهمیت است.»
پناهی به‌رغم درخواست‌های پیگیر مسئولان کن از مقامات جمهوری اسلامی اجازه خروج از ایران را دریافت نکرد و از این رو جای او در بین چهره‌های سینمایی حاضر در فستیوال کن خالی بود. به هنگام اکران «سه رخ» صندلی جعفر پناهی خالی ماند.
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن با معرفی برنده نخل طلایی فیلم کوتاه شروع شد. این جایزه به فیلم «همه این مخلوقات»‌ ساخته چارلز ویلیامز تعلق گرفت.
جایزه «دوربین طلایی» به فیلم «دختر»‌ ساخته لوکاس هونت رسید. «دختر» در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن حضور داشت. در بخش نوعی نگاه جایزه بهترین فیلم به فیلم سوئدی «مرز»‌ ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی‌تبار رسید.
دوربین طلایی به فیلم‌سازی اهدا می‌شود که با نخستین اثر بلند سینمایی خود در یکی از بخش‌های جشنواره کن حضور دارد. جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ با فیلم «بادکنک سفید» دوربین طلایی جشنواره کن را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «آیکا» به سمال اسلیامووا اهدا شد. «آیکا»‌ را سرگئی دوورتسووی سینماگر قزاقستانی کارگردانی کرده است.
جایزه بهترین کارگردانی را «پاوو پاولیکفسکی»، کارگردان سرشناس لهستانی برای فیلم «جنگ سرد»  دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «داگمن» به مارچلو دانته اهدا شد.
ژان لوک گدار کارگردان سرشناس فرانسوی در جشنواره کن دست خالی نماند از هیات داوران برای فیلم «کتاب مصور»‌ نخل طلایی ویژه گرفت.
هیات داوران جشنواره، فیلم «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی را شایسته دریافت جایزه بزرگ دانست.
هیات داوران انجمن بین‌المللی منتقدین (فیپرشی) نیز جایزه خود را به فیلم «سوختن» ساخته «لی چانگ-دونگ» از کشور کره جنوبی اعطاء کرد.
کیت بلانشت بازیگر برنده اسکار ریاست هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم کن را برعهده داشت. آندره زویاگینتسف، کریستن استوارت و دنیس ویلنو برخی از اعضای شناخته شده هیات داوران کن بودند. 
دویچه وله