به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۷

پرداخت میلیاردها یورو به ایران، در صورت پذیرش "مکمل برجام"

نشست وزرای امورخارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه با جواد ظریف در بروکسل


به گزارش روزنامه "ولت ام زونتاگ" در آلمان، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه سرگرم رایزنی بر سر بسته پیشنهادی تازه‌ای هستند که قرار است برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تسلیم ایران شود. ولت نوشته است که بر اساس این طرح اگر ایران عقد یک قرارداد تکمیلی بر برجام را بپذیرد، میلیاردها یورو کمک در اختیار این کشور قرار می گیرد
وز روزنامه ولت احتمالا مربوط به نشستی است که قرار است هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهای اروپائی و چین و روسیه در بلغارستان تشکیل شود.
در پی دیدار روز سه شنبه 15 ماه می محمد جواد ظریف و همتایان اروپائی او، خانم فدریکا موگرینی وزیرخارجه اتحادیه اروپا گفته بود که برای دیدار بلغارستان یک پیشنهاد تازه با ایران در میان گذاشته خواهد شد.
ولت ام زونتاگ می نویسد: "در قرارداد یپشنهادی، احتمالا درباره موشک های بالستیک ایران و نقش این کشور در منطقه مقرراتی وضع خواهد شد. نمایندگان پنج کشور امضاکننده برجام (فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه، هفته آینده بر سر این موضوع رایزنی خواهند کرد. این دیدار به ریاست هلگا شمیت دیپلمات ارشد آلمانی و معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود".
دیپلمات های اتحادیه اروپا به روزنامه ولت گفته اند: "قرارداد جدید مضمون قرارداد قبلی را که در سال 2015 بسته شده دربر خواهد گرفت، اما قواعد جدیدی نیز درباره برنامه موشکی ایران و حضور این کشور در منطقه بر آن افزوده خواهد شد"
ولت ام زونتاگ اضافه کرده است: "این پیشنهاد در ادامه  چاره جوئی های اتحادیه اروپا برای مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام تسلیم ایران می شود. چاره جوئی های پیشین تاثیر چندانی بر حل مشکلات اقتصادی ایراننداشته است".
در پی نشست روز سه شنبه 15 می بروکسل، فدریکا موگرینی گفته بود که اروپا در عرصه بسیار سختی حرکت می کند، اما به تلاش های خود برای حل مشکل ایران ادامه خواهد داد". محمد جواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفته بود که "مذاکرات در مسیری مثبت و صحیح پیش می رود". اما توضیحی درباره جزئیات نداده بود.

رادیو فرانسه