به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۷

اعتصاب سراسری کامیون‌داران:

سپاه تانکرهای خود را برای شکستن اعتصاب به کار گرفت
با ادامه اعتصاب کامیون‌داران و کمبود بنزین و گازوئیل در شهرهای ایران، سپاه پاسداران و ارتش تانکرهای خود را برای سوخت‌رسانی به بعضی جایگاه‌ها به خدمت گرفته‌اند. اعتصاب کامیون‌داران وارد چهارمین روز شد و مینی‌بوس‌داران استان شیراز هم به آن‌ها پیوستند.


اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون که ۱ خرداد آغاز شد، به زودی در سراسر ایران گسترش پیدا کرد. بامداد جمعه ۴ خرداد اعتصاب کامیون‌داران وارد چهارمین روز خود شد. در چهارمین روز اعتصاب کامیون‌داران تصایری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که کامیون‌ها را در حال توقف در حاشیه جاده‌های استان خوزستان نشان می‌دهد.
در اثر اعتصاب گسترده کامیون‌داران در فقط دو روز، صنعت حمل و نقل در ایران مختل شد. روز گذشته گزارش شده بود که محموله‌های سوخت به پمپ‌بنزین‌ها به ویژه در استان فارس نرسیده و صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت تشکیل شده است. گازوئیل هم در تهران کمیاب شده بود. از روز گذشته سپاه پاسداران و ارتش، تانکرهای خود را برای سوخت‌رسانی به برخی جایگاه‌ها به کار گرفته‌اند. علاوه بر این در سومین روز اعتصاب سراسری کامیون‌داران خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه تعدادی از کامیون‌دارانبه عنوان اعتصاب‌شکن به کار گرفته شده‌اند. نیروی انتظامی اعتصاب‌شکن‌ها را اسکورت می‌کند.
پنجشنبه ۳ خرداد مینی‌بوس‌‌داران شیراز هم به اعتصاب کامیون‌داران پیوستند.
۳ خرداد، شیراز: مینیبوسداران شیرازی هم به اعتصاب سراسری کامیونداران پیوستند
کامیون‌داران می‌بایست لوازم یدکی و خدمات مورد نیاز خود را بر اساس نرخ بازار و هم‌گام با سقوط ارزش ریال تهیه کنند. اما کرایه‌ای که برای جابجایی بار دریافت می‌کنند تغییر نکرده. علاوه بر این قرار است از خرداد سال جاری تناژ بار آن‌ها هم از ۴۴ تن به ۴۰ تن کاهش بیابد. روز گذشته اتحادیه حمل و نقل بار ایران به معترضان پیشنهاد داده که برای جبران گرانی لوازم یدکی و کم‌باری، کرایه حمل بار تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرد که از شنبه ۵ خرداد کرایه حمل بار ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. کامیون‌داران اما خواهان افزایش ۴۰ درصدی کرایه حمل بارند.
۵ خرداد نیز گروهی از تاکسی‌داران اعلام کرده‌اند کلیه اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی شیفت صبح از ساعت ۶ تا ۱۲ و شیفت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به طور کامل از دسترس خارج می‌شوند.
دولت در تلاش است با جلوگیری از افزایش قیمت خدمات حمل و نقل، مانع از افزایش تورم شود و نرخ عمومی پایین تورم را حفظ کند. تأمین لاستیک و روغن و برخورداری از بیمه درمان هم یکی دیگر از خواسته‌های کامیون‌داران و رانندگان کامیون و شاغلان در بخش حمل و نقل است.
حمل و نقل بار و مسافر در ایران در اختیار بخش خصوصی است و به همین سبب دولت بر کامیون‌داران و مینی‌بوس‌داران و سایر شاغلان در این بخش تسلط چندانی ندارد.
رادیو زمانه