به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۹۷

برای خروج آمریکا چه طرح‌های جایگزین وجود دارد؟

آمریکا به یک «جنگ بزرگ» با ایران فکر می‌کند! 
به گزارش فرارو، پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای اختلاف بین اروپا و آمریکا درباره استمرار برجام شدت گرفت. اروپایی‌ها که تاکنون به این توافق پایبند بوده و خواهان استمرار آن هستند، به دنبال فهمیدن استراتژی آمریکا در دوران بعد از خروج از برجام هستند. اما به گفته رسانه‌ها، آمریکا استراتژی مشخصی برای مرحله جدید به اروپایی‌ها معرفی نکرده است.

درباره سناریو‌های پس از خروج آمریکا از برجام، گزارش‌ها و تحلیل‌های زیادی نوشته شده است. اما عموما این نوشته‌ها بر حدس و گمان استوار هستند. در همین رابطه، وبگاه لوبلاگ در یادداشتی به قلم دان سیسکن، به گمانه‌زنی درباره طرح جایگزین خروج آمریکا از برجام پرداخت و نوشت:" همانطور که بسیاری مشاهده کرده‌اند، خود دولت (آمریکا) هیچ استراتژی‌ای درباره آینده اعلام نکرده است. احتمالا چیزی در این زمینه وجود ندارد".

از دیدگاه سیسکن یکی از طرح‌های جایگزین ترامپ برای دوران پس از خروج از توافق هسته‌ای، جنگ است. او در این باره نوشت:" تیم جدید سیاست خارجی تحت رهبری تندرو‌های ضدایرانی مانند جان بولتون و مایک پومپئو یک رویکرد بسیار تقابلی با ایران ازجمله یک جنگ بزرگ – به عنوان یک طرح جایگزین- دارند".

بولتون برای سال‌ها، خواستار حمله به ایران و حتی تغییر نظام آن بوده است.

سیسکن افزود: " بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، متحد نزدیک بولتون است. نتانیاهو کسی است که با به کارگیری دیپلماسی با ایران مخالفت کرده و برای نابود کردن آن، به آمریکا سفر کرد و در کنگره سخنرانی کرد.... نخست وزیر (اسرائیل) قریب به دو دهه می‌گفت: ایران تا ساخت سلاح هسته‌ای فقط چند ماه فاصله دارد؛ و قبل از حمله آمریکا به عراق، با اعتماد به نفس کامل، ادعا کرد که اقدام نظامی آمریکا به نتایج عظیمی در سرتاسر خاورمیانه منتهی خواهد شد. در یک جهان عادی، نخست وزیر اسرائیل، هیچ اعتباری نخواهد داشت. اما این روز‌ها در نزد مقامات واشینگتن و همچنین مطبوعات آمریکا، وقاحت لیکودی ارزش زیادی دارد".

به گفته سیسکن، طرح جایگزین نتانیاهو، هم مانند طرح بولتون، تقابل نظامی با ایران است.

بر اساس تحلیل لوبلاگ، ممکن است جیمز متیس در وزارت دفاع آمریکا با طرح جایگزین جنگی تندرو‌های آمریکا علیه ایران، مخالفت کند. زیرا او از ماندن در برجام حمایت کرده بود. البته هنوز معلوم نیست که متیس چه نقشی ایفا خواهد کرد.

از منظر سیسکن، به غیر از طرح جایگزین تندرو‌های آمریکا، فقط یک طرح دیگر می‌تواند مطرح شود؛ و آن طرحی است که می‌تواند از جانب اروپا ارائه شود. زیرا خطرات خروج آمریکا از برجام و جنگ احتمالی با ایران، برای اروپا بسیار زیاد است.

سیسکن ادامه داد: " کشور‌های اروپایی که در سال‌های اخیر، ضرر جریان گسترده انسانی از عراق و سوریه را متحمل شدند، در جلوگیری از یک جنگ بزرگ دیگر در خاورمیانه منفعت مهمی دارند... . اکنون که آمریکا تصمیمش را گرفته است، اروپا با چالش دشوار یافتن راهی برای حفظ برجام، مواجه است".

به گفته این تحلیلگر، اروپا می‌تواند بواسطه اتخاذ اقدامات حمایتی اقتصادی از جمله تداوم خرید نفت ایران و سایر محصولات صادراتی، منافع ایران از برجام را تضمین کند.

وی در پایان نوشت: "با وجود اینکه طرح‌های جایگزین رقیب برای سیاست در قبال ایران و برجام وجود دارد، آمریکا چندین بحران، داخلی و خارجی ایجاد کرده که هر کدام از آن‌ها به نوعی محتاج یک طرح جایگزین است".

فرارو