به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۷

نامه سه فعال مدنی زندانی به حسن روحانی در انتقاد از برخورد با معلمان معترض

یک وکیل دادگستری و دو معلم زندانی در اوین، در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نسبت به نحوه‌ دستگیری و برخورد با محمد حبیبی و معلمانی که مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده بودند، اعتراض کردند.

عبدالفتاح سلطانی عضو سابق هیات مدیره کانون وکلای دادگستری، محمود بهشتی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، و اسماعیل عبدی دبیرکل اسبق کانون صنفی معلمان تهران، در این نامه نحوه بازداشت محمد حبیبی و انتقال با دست‌بند و پابند به زندان اوین را توهین آمیز و «اوج ارادت حاکمیت به فرهنگیان» خوانده‌اند.
این سه زندانی در نامه چهارشنبه ۹ خرداد خود، ضمن مقایسه وضعیت برخورد با غارتگران صندوق فرهنگیان و معلمان زندانی از حسن روحانی به عنوان کسی که سوگند یاد کرده‌ است تا پاسدار قانون اساسی و اجرای صحیح آن باشد خواسته‌اند با ورود به این موضوع، نسبت به فراهم کردن مقدمات مختومه شدن پرونده تمامی معلمان بازداشت شده‌ و همچنین آزادی محمد حبیبی، یا دست کم انتقال او به زندان اوین، اقدامی انجام دهد.
محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، به همراه تعدادی از معلمان و بازنشستگان فرهنگیان، ۲۰ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته معلم در تجمعی مقابل سازمان برنامه و بودجه شرکت کرد. ۱۶ تن از شرکت کنندگان در تجمع از جمله محمد حبیبی بازداشت شدند، اما چندی بعد تمام بازداشت شدگان غیر از آقای حبیبی با قرار وثیقه آزاد شدند.
حسین تاج، وکیل آقای حبیبی، ۲۹ اردیبهشت ماه درباره وضعیت او گفت که پروسه صدور قرار و عدم اعطای زمان مقتضی برای تامین وثیقه‌ بسیار نامتعارف بوده است.
به گفته او نحوه دستگیری و برخورد با موکلش نیز باید تحت پیگرد قرار گیرد، زیرا همسر آقای حبیبی که برای پیگیری به دادسرا رفته بود به طور اتفاقی آقای حبیبی را پابرهنه و با لباس‌های پاره دیده بود، در حالی که هنوز آثار ضرب و جرح روی صورت وی مشهود بود.
این در حالی است که این وکیل دادگستری تاکید کرده بود، معلمان تجمع کننده تنها خواستار تحقق مطالبات صنفی و قانونی خود بوده‌اند.
آقای حبیبی اسفند ماه سال گذشته نیز در محل کار خود بازداشت، اما پس از حدود ۴۰ روز با قرار وثیقه آزاد شده بود.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در پی حمله نیروهای امنیتی به تجمع معلمان و بازداشت تعدادی از آنها در بیانیه‌ای این اقدام را «حادثه‌ای تلخ» توصیف کرد.
تجمع های کارگری و دیگر اصناف از جمله معلمان طی یک سال گذشته و با بالاگرفتن مشکلات اقتصادی افزایش یافته است.

صدای آمریکا