به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۲۸، ۱۳۹۸

ترودو از کمک ۲۵ هزار دلاری به خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی خبر داد

نخست‌وزیر کانادا اعلا کرد از آنجا که ایران تخصصی در تحلیل داده‌های این جعبه‌های سیاه ندارد، بر اساس اجماعی که میان کشورهای درگیر در این حادثه در حال شکل‌گیری است، احتمالا باید جعبه‌های سیاه به فرانسه فرستاده شود. او از ایرانی‌ها خواست تا جعبه‌های سیاه را برای بازیابی اطلاعات آن در اختیار فرانسه بگذارند.

دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا
آقای ترودو در پاسخ به پرسش‌هایی دربارۀ نتیجۀ دیدار روز جمعۀ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتای کانادایی خود فرانسوا فیلیپ شامپانی در مسقط اعلام کرد که از آنجا که این دیدار تنها لحظاتی پیش به پایان رسیده است، هنوز از نتایج آن اطلاعی ندارد.

به گفتۀ او قرار بود در این نشست، نماینده کانادا خواستار کاهش تنش‌های منطقه‌ای شود و بیانیۀ پنج محوری تهیه شده در نشست روز پنج‌شنبۀ وزرای خارجه کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا در لندن را به طرف ایرانی تحویل دهد.

طرح حادثه در سازمان ملل
آقای ترودو اعلام کرد که کشورش در حال گفتگو با شرکای بین‌المللی خود است تا موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی در سازمان ملل نیز مطرح شود و از مسیر قطعنامۀ این سازمان، ایران موظف به همکاری برای انجام تحقیقات کامل گردد.

او به حادثۀ سقوط هواپیمای مالزی بر فراز اوکراین اشاره کرد و گفت که در آن حادثه نیز موضوع در سازمان ملل مطرح و قطعنامه‌ای برای انجام تحقیقات صادر شده است.

آیا کانادا سپاه را تحریم خواهد کرد؟
آقای تردو به این پرسش که آیا دولتش در پی وقوع این حادثه قصد تحریم سپاه پاسداران ایران را دارد، پاسخ روشنی نداد و تاکید کرد که در این نشست خبری، تمرکز تنها بر مسالۀ خانواده‌های قربانیان این حادثه و چگونگی کمک به آنها است.

یورونیوز