به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۷، ۱۳۹۸

خامنه ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

تنها راه پیش پای ملت ایران قوی شدن است
رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۷ دی در خطبه‌های نماز جمعه تهران سلیمانی را قوی‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم دانست. او همچنین گفت "ما از مذاکره هم ابایی نداریم اما نه با آمریکا و نه از موضع ضعف".

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۷ دی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «دو هفته ای که بر ما گذشت،؛ دو هفته پر ماجرا و استثنایی بود. طی این دو هفته ماجراهای تلخ و شیرین و حوادث درس آموز برای ملت ایران پیش آمد.»

خامنه‌ای دو روز در هفته‌های گذشته را "یوم‌الله" نامید و شرکت "جمعیت چند میلیونی که در ایران و چند هزار نفری در عراق" در مراسم تشییع قاسم سلیمانی را یکی از این دو روز دانست. روزی که موشک‌های سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی برخورد کرد، از دید خامنه‌ای یکی دیگر از این روزهای مهم بود.

او سلیمانی را قوی‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم دانست و گفت که با او در جنگ مقابله نکردند بلکه او را ترور کردند. به گفته رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا "اعتراف کرد که تروریست است". خامنه‌ای گفت: «این ترور، رسوایی دولت آمریکا را رقم زد و این‌ها کسی که قوی‌ترین فرمانده مبارزه  با تروریسم در منطقه  بود را به شهادت رساندند.»

رهبر جمهوری اسلامی حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق را "ضربه حیثیتی به آمریکا" دانست که به گفته او "با هیچ چیزی جبران نمی‌شود".

خامنه‌ای گفت: «آن فریب خورده‌هایی که یک زمانی شعار نه غزه و نه لبنان سر می‌ دادند نه جان‌شان  را فدای ایران کردند و راحتی و منافع خود را نیز حاضر نشدند فدای ایران کنند و آن‌هایی که جانشان را فدا کردند قاسم سلیمانی‌ها بودند.»

"سپاه قدس بدون مرز است"

خامنه‌ای همچنین درباره سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران گفت: «سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه صرفا اداری نبینیم به عنوان نهاد انسانی دارای انگیزه مشخص انسانی نگاه کنیم. سپاه قدس نیرویی است که رزمندگان آن بدون مرز هستند و هرجا لازم باشد حضور پیدا می‌کنند.»

او در ادامه گفت: «کسانی که به عکس شهید سلیمانی اهانت کردند مردم ایران هستند یا کسانی که در خیابان‌ها  به صورت میلیونی در مراسم تشییع شرکت کردند؟»

در اعتراضات پس از سرنگون شدن هواپیمای مسافربری، مردم خشمگین پوسترهای قاسم سلیمانی را پاره کردند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «ملت ایران نشان داد طرفدار مقاومت است، طرفدار  تسلیم نیست.»

"حادثه تلخ سقوط هواپیما"

خامنه‌ای با اشاره  به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری توسط شلیک موشک سپاه گفت: «یک عده‌ای سعی می‌کنند این یوم‌الله‌های حساس این روزها را به فراموشی بسپارند. این حادثه بسیار تلخی بود و دل ما را سوزانید ولی یک عده‌ای سعی کردند این قضیه را به نحوی آرایش بدهند که یوم الله ناشی از شهادت این دو شهید عزیز را به دست فراموشی بسپارند.»

او در ادامه گفت: «حادثه حمله به پایگاه امریکایی از ذهن مردم ما نخواهد رفت و روز به روز زنده تر خواهد شد.»

خامنه‌ای ضمن همدردی با بازماندگان این حادثه از کسانی که به گفته او "با وجود آنکه دل‌هایشان پر از درد بود مقابل توطئه دشمنان ایستادند" تشکر کرد.

او در بخش دوم خطبه‌هایش گفت که این حادثه باید پیگیری و نیز از تکرار آن پیشگیری شود.

"اروپا پادوی آمریکاست"

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش به اقدام سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه برای فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در پرونده برجام اشاره کرد و آنها را "پادی آمریکا" نامید.

او  تنها راه پیش پای مردم ایران را "تلاش برای قوی شدن" دانست و گفت "ما از مذاکره هم ابایی نداریم اما نه با امریکا و نه از موضع ضعف".

خامنه‌ای کشورهای اروپایی عضو برجام را "جنتلمن های پشت میز مذاکره" نامید که به گفته او "همان تروریستهای فرودگاه بغداد" هستند.

دعوت به حضور در انتخابات

خامنه‌ای در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه خواست مردم با شور و شوق در انتخابات شرکت کنند و این شرکت را "مهمترین عامل اقتدار ملت ایران" دانست.

او اظهار نگرانی کرد که با عدم شرکت پرشور مردم در انتخابات "مبادا دشمن در این زمینه خواسته خود را محقق کند."

این اولین بار پس از هشت سال است که خامنه‌ای شخصا خطبه‌های نماز جمعه تهران را اقامه می‌کند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این عقیده هستند که دلیل اقامه خطبه‌های نماز جمعه توسط خامنه‌ای پس از هشت سال، بحران‌های بی‌سابقه‌ای است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده است.

این بحران‌ها، در پی گران شدن بهای بنزین و اعتراضات آبان ماه آغاز شد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی حداقل ۳۰۰ و بر اساس گزارش رویترز ۱۵۰۰ از شهروندان ایرانی را در جریان سرکوب این اعتراضات کشتند.

اندکی بعد، با کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا، تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا بالا گرفت تا آنجا که سپاه پاسداران دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.

از سوی دیگر در داخل نیز موج اعتراضات مردمی که پس از آبان‌ماه فروکش کرده بود، بار دیگر در اعتراض به اصابت موشک سپاه به هواپیمای مسافربری و سکوت و کتمان سه روزه آن از سوی مقامات حکومتی، بالا گرفت.

شعارهای معترضانی که در روزهای پس از سرنگونی هواپیمای اوکراین به خیابان آمدند، بسیار رادیکال‌تر از قبل بود و آنها در شعارهای خود شخص خامنه‌ای، سپاه پاسداران و نیز اصل ولایت فقیه را نشانه گرفتند.

دویچه وله