به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۷، ۱۳۹۸

وزیر خارجه کانادا:

جهان منتظر پاسخ مناسب ایران است و آرام نمی‌گیرد
 وزیر خارجه کانادا امروز در لندن وعده داد که ایران برای پاسخگویی درباره "علت دقیق" ساقط شدن هواپیمای اوکراینی"تحت فشار" قرار گیرد. او تصریح کرد: «جهان منتظر جواب است و تا زمان دریافت پاسخ مناسب، آرام نمی‌گیرد.»

وزرای خارجه پنج کشور که شهروندانشان بر اثر شلیک دو موشک‌ سپاه پاسداران ایران به هواپیمای اوکراینی کشته شدند، امروز ۲۶ دی ماه (۱۶ ژانویه) با هدف تحت فشار قرار دادن تهران برای انجام تحقیقات "کامل و شفاف" درباره این فاجعه با یکدیگر دیدار کردند.

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا، در این نشست مشترک، خواستار انجام تحقیقاتی شفاف بر مبنای قوانین جهانی هوانوردی شد و گفت که امروز پیش‌نویسی در پنج  ماده با هدف دسترسی آزاد به مدارک و شواهد وقوع حادثه در ایران و نیز شناسایی قربانیان تدوین شد.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت کامل این حادثه را پذیرفته تاکید کرد "تنها تحقیقات شفاف و کامل" می تواند علت‌ها و دلایل اصلی این حادثه را مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اکنون خانواده‌های جان باختگان پاسخ می‌خواهند، جامعه بین المللی نیز منتظر پاسخ است و ما تا زمان دریافت این پاسخ‌ها، آرام نمی‌گیریم.»

او اضافه کرد که با تحت فشار قرار دادن تهران، به دنبال "علت دقیق" حادثه، شناسایی مسئول آن و تحقق عدالت برای خانواده قربانیان خواهد بود.

بیانیه ۵ کشور درباره مسئولیت‌پذیری و پرداخت غرامت

آسوشیتدپرس نیز از لندن گزارش کرد که وزرای خارجه کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و سرپرست امور خارجه افغانستان امروز، به عنوان نمایندگان دولت‌های خود با انتشار بیانیه‌ای از تهران خواستند تا "مسئولیت كامل" سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی را بپذیرد و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

آنها قبل از نشست مشترک خود، با حضور در میدان ترافالگار لندن، به یاد شهروندان خود که مسافر این پرواز بودند و نیز خدمه جان باخته هواپیمای اوکراینی، شمع روشن کردند.

"تحقیقات جامع ، شفاف و مستقل بین‌المللی"

پیشتر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، خواستار "تحقیقات جامع ، شفاف و مستقل بین‌المللی" درباره این فاجعه شده بود. دولت کانادا نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار "تحقیقات رسمی" در این زمینه شد.

ماموران تحقیق کانادا آماده‌اند

مارک گارنو، وزیر حمل و نقل کانادا، دیروز از اعزام دو مسئول تحقیق این کشور به عنوان بخشی از یك تیم بین‌المللی به ایران خبر داد و گفت که سطح همکاری‌ها خوب بوده است.

او در همین حال خواستار مشاركت رسمی‌ کانادا در روند تحقیقات شد.

آقای گارنو با اشاره به اینکه جعبه سیاه این پرواز در اختیار ایران است، اعلام کرد دو مامور دیگر کانادایی ویژه تحقیقات این پرونده آماده‌اند اطلاعات این جعبه را در هر زمان و هر مکان بررسی کنند.

یک فروند بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی ماه (۸ ژانویه)، بر اثر شلیک دو موشک‌ بالستیک سپاه پاسداران و دقایقی بعد از برخاستن از باند فرودگام بین‌المللی امام خمینی، سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقامات ایران ابتدا بروز نقص فنی را علت سقوط هواپیمای اوکراینی بر فراز آسمان تهران اعلام کردند ولی بعد از تایید شدن شواهد و مداركی در رد ادعای ایران، مقامات سپاه پاسداران بعد از سه روز تاخیر گفتند که این هواپیما به شکل "سهوی و غیرعمد"، توسط یک موشک‌ پدافند هوافضای سپاه پاسداران هدف قرار گرفته است. اما انتشار یک ویدیوی جدید نشان می‌دهد این هواپیما توسط دو موشک سرنگون شده است.

این ویدیو نشان می‌دهد که پدافند هوایی سپاه پاسداران برخلاف اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی دو موشک به فاصله زمانی ۳۰ ثانیه به سوی هواپیمای یادشده شلیک کرده است.

واقعی بودن این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از سوی روزنامه نیویورک تایمز تایید شده است.

دویچه وله