به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۷، ۱۳۹۸

ارتش آمریکا:

۱۱ سرباز در پی حمله موشکی اخیر ایران تحت مداوا قرار گرفتند
ارتش آمریکا می گوید که در پی حمله موشکی روز ۸ ژانویه ایران به دو پایگاه محل استقرار سربازان آمریکایی در عراق ۱۱ خدمه نظامی این کشور به خاطر ضربه ملایم مغزی تحت مداوا قرار گرفته اند. ارتش آمریکا قبلا گفته بود کسی در این حمله که به تلافی کشتن هدفمند قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در حمله پهپاد آمریکایی در بغداد انجام شد مجروح نشده است.

کاپیتان بیل اربن سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه ای گفت: “درحالی که هیچ یک از اعضای ارتش آمریکا در حمله ۸ ژانویه ایران به پایگاه هوایی الاسد کشته نشد، چندین نفر از آنها به خاطر علائم حاکی از ضربه ملایم مغزی در اثر انفجار تحت معالجه قرار گرفتند و ارزیابی وضعیت آنها ادامه دارد.”

او گفت که کلیه خدمه این پایگاه، که در مجاورت محل انفجار بودند، براساس رویه های معمول برای بررسی جراحات احتمالی مغزی تحت معاینه قرار می گیرند تا در صورت لزوم به مراکز مجهزتر منتقل شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: “در روزهای بعد از این حمله، برای رعایت حداکثر احتیاط، بعضی از اعضای ارتش از پایگاه الاسد در عراق به مرکز پزشکی لاندستول در آلمان و سایرین به کمپ عریفجان در کویت منتقل شدند تا تحت بررسی های بیشتر قرار گیرند.”

او گفت انتظار می رود که وقتی حال این نظامیان پس از معاینات مناسب تشخیص داده شد به عراق باز گردند. او گفت هشت خدمه به لاندستول و سه نفر به عریفجان منتقل شدند.

سپاه پاسداران پس از آن حمله گفت که “ده‌ها موشک زمین به زمین” در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه ۱۸ دی شلیک شد تا “پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا را در عین الاسد” که مرکز فرماندهی ایالات متحده در غرب عراق است از بین ببرد.

خبرگزاری تسنیم که وابسته به سپاه است گزارش کرد که در این حمله از موشک‌های فاتح ۳۱۳ و قیام استفاده شد.

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایران ده‌ها فروند موشک بالستیک به سوی دو پایگاه این کشور در الاسد و اربیل شلیک کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که کسی در این حمله کشته‌ نشده و پایگاه‌ها نیز سالم هستند و تنها “خسارت جزئی” وارد شده است.

با این حال ژنرال مارک الکساندر میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که به اعتقاد وی هدف از این حمله به بار آوردن تلفات انسانی بوده است.

او گفت که براساس “برآوردهای شخصی‌اش” ایران درصدد بوده در این حمله تا “خسارات ساختاری با منهدم کردن خودروها و تجهیزات و هواپیما و کشتن نیروهای نظامی” برجای بگذارد.

عکس‌های ماهواره‌ای منتشر شده توسط شرکت ‘پلنت لب ‘ که برای انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدبوری در مونتری گرفته شده نشان می‌دهند که حداقل ۵ مجموعه ساختمانی در پایگاه الاسد منهدم شده‌ است.

همچنین به گفته ارتش عراق، ایران ۵ موشک به سمت پایگاه نظامی آمریکا در اربیل در کردستان عراق شلیک کرد اما خبری در مورد اصابت یا عدم اصابت موشک‌ها منتشر نشده است.

آیا ایران نخواست نیروهای آمریکایی کشته شوند؟
منابعی در دولت‌ آمریکا و کشورهای اروپایی به خبرگزاری رویترز گفتند به عقیده آنها ایران عامدانه تصمیم گرفت تا برای کاهش تنش از وارد کردن تلفات به نیروهای آمریکایی خودداری کند.

دیوید مارتین، خبرنگار بی‌بی‌سی در وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که مقامات دولتی به او گفتند که ایالات متحده “ساعت‌ها پیش” نسبت به حمله آگاهی داشت و این زمان کافی را برای انتقال نیروها به پناهگاه داده بود.

این منبع به خبرنگار بی بی سی گفته است که اطلاع مقامات آمریکایی از حمله حاصل ترکیبی از تصاویر ماهواره‌ای و شنیدن برخی پیام‌های رادیویی بوده است.

با این حال مقامات وزارت دفاع آمریکا با این تئوری که ایران عامدانه به هدف نزده نیز موافق نیستند.

یک مقام وزارت دفاع به خبرنگار بی بی سی گفت: “جابجایی نیروها از طرف ما موجب شد تا هیچ آمریکایی کشته نشود”.

بی بی سی