به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۲۸، ۱۳۹۸

وزیر دفاع بریتانیا:

تهدید روحانی علیه سربازان اروپایی را جدی می‌گیریم
وزیر دفاع بریتانیا در واکنش به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، درباره «احتمال به خطر افتادن امنیت سربازان اروپایی در منطقه» گفت، بریتانیا تهدید وی را جدی تلقی می‌کند.

روحانی روز گذشته طی اظهاراتی گفته بود «سرباز آمریکایی امروز در ناامنی است، فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد».

ایران بامداد چهارشنبه گذشته در اقدامی تلافی‌جویانه دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد. این حملات تلفات جانی بر جای نگذاشت، اما گزارش‌ها حاکی است که خود ایران مقامات عراقی را قبل از حمله مطلع کرده بود.

هم اکنون به غیر از ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی، صدها سرباز ناتو از کشورهای اروپایی نیز در عراق حضور دارند در حالی که ایران بارها گفته است نیروهای فرامنطقه‌ای باید خاورمیانه را ترک کنند.

«هنوز امکان حفظ برجام وجود دارد»

سه کشور عضو برجام اروپا شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان سه‌شنبه هفته جاری مکانسیم ماشه (حل اختلاف) علیه ایران را فعال کردند که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران منجر شود.

ایران به شدت نسبت به این تصمیم اروپا تاخته و آن را «تصمیم غلط در زمان اشتباه» خوانده است.

روحانی نیز چهارشنبه گفت: «در برجام اشتباه کردید، در ترور شهید سلیمانی اشتباه کردید، در منطقه اشتباه کردید، در عراق، در یمن در تحریم نفت ایران اشتباه کردید. بیایید دست از اشتباه بردارید و برگردید».

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد هنوز امکان حفظ برجام وجود دارد. وی اعضای برجام را فراخواند تا دیدار کنند و جلو افزایش تنش‌ها را بگیرند.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا اخیرا از جایگزین کردن توافق جدیدی میان ایران و آمریکا با برجام حمایت کرده بود.

فرانسه نیز می‌گوید تنها راه حل بحران ایران، مذاکرات فراگیر با آمریکا است که شامل آینده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بعد از ۲۰۲۵ باشد و موضوعاتی چون برنامه موشکی و نفوذ ایران در منطقه را در بر بگیرد.

آقای والاس ایران را فراخواند تا به عنوان دولتی «متمدن» رفتار کند و گفت بریتانیا از کاهش تحریم‌های آمریکا در ازای محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران حمایت می‌کند.

وی همچنین خواهان تغییر رفتار ایران شد و گفت اظهارات اخیر روحانی در رابطه با سربازان اروپایی را جدی تلقی می‌کند.

آمریکا گفته است فشار حداکثری علیه ایران را تا زمانی که این کشور به پای میز مذاکره بیاید ادامه خواهد داد.

رادیو فردا