به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۵، ۱۴۰۰

اظهارات متناقض و دوپهلوی خامنه‌ای درباره ردصلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات ایران

 
در حالی که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان دفاع کرده بود، روز جمعه در اظهاراتی دوپهلو از برخی از نامزدهای ردصلاحیت شده حمایت کرد و خواستار پرهیز از «ظلم، هتک حرمت مؤمن و تخلف از وظایف» شد. او با این حال اسم کسی را نبرد و به صراحت نگفت که فردی از ردصلاحیت‌شدگان، تایید صلاحیت شود.

خامنه‌ای در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد مرگ روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.»

او با اشاره به «انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند»، اضافه کرد: «حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.»

به نظر می‌رسد اشاره علی خامنه‌ای به گزارش‌های اخیر درباره خانواده علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی و نامزد ردصلاحیت شده است که در روزهای اخیر منتشر شد.

بلافاصله پس از این اظهارات خامنه‌ای، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت که این اظهارات خامنه‌ای «فصل الخطاب» است و حکم او «لازم الاتباع».

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد این شورا «با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

دو هفته مانده به روز رای‌گیری، هنوز مشخص نیست که اظهارات روز جمعه علی خامنه‌ای منجر به تغییر در فهرست نامزدهای تاییدصلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود یا نه.

همچنین در حالی که به عقیده بسیاری از ناظران، انتخابات پیش‌رو «نمایشی‌ترین» و «مهندسی‌شده‌ترین» انتخابات در جمهوری اسلامی است، خامنه‌ای در اظهارات روز جمعه‌اش از «جمهوری» در نظام «جمهوری اسلامی» دفاع کرد.

او گفت که نظامِ سیاسی مورد نظر خمینی، «همراهی دو کلمه جمهوری و اسلامی است.»

رهبر جمهوری اسلامی ضمن رد نظرات «سکولارهای غیرمذهبی» که معتقد به مداخله دین در تشکیل نظام سیاسی و مدیریت کشور نیستند، اضافه کرد: «دسته دوم مخالفان مردم‌سالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما می‌گویند مردم در حاکمیت دینی هیچ کاره‌ا‌ند و دین باید بدون اتکا و نقش‌آفرینی مردم حکومت تشکیل دهد که شکل افراطی این نظر، در سال‌های اخیر در شکل‌گیری گروه داعش ظاهر شد.»

خامنه‌ای مدعی شد: «مردم‌سالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر کس انکار کند، در قرآن مطالعه و تدبر نکرده است.»

این اظهارات خامنه‌ای در حالی است که جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته، یکی از ناقضان بزرگ حقوق بشر در جهان، سرکوبگر آزادی‌های سیاسی و مدنی و اعتراضات مردمی و همچنین برهم‌زننده ثبات در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

رادیو بین المللی فرانسه