به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۵، ۱۴۰۰

شورای نگهبان: گزارش‌های نادرست در خصوص نامزدها در نظر این شورا موثر نبوده است

 
شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، تاکید کرد که "در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است". در این اطلاعیه که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، نهاد بررسی کننده صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای تشکر کرده و نوشته است: "در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است."

علی لاریجانی با انتشار اطلاعیه ای، ضمن تشکر از آیت الله خامنه‌ای، اظهارات او را ظهور بخشیدن"پایه های استوار و عقلانی نظامی جمهوری اسلامی" خوانده و گفته است "تذکر و مطالبه" آقای خامنه‌ای "در رفع ظلم و جفایی" که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری صورت گرفته، بیش از پیش "بزرگی، بزرگواری و روحیه حق طلبی" او را عیان کرده است.

پس از سخنان رهبر ایران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ایران در توییتی اظهارات آیت الله خامنه ای درباره رد صلاحیت شدگان و جبران را "فصل الخطاب" و "حکم لازم الاتباع" خواند.

او در ادامه نوشت که "شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی‌باشد بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد."

با این حال در اطلاعیه شورای نگهبان آمده است که "برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده" و از رسانه‌ها خواسته تا "از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند".

این شورا می‌گوید که "با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است".

اسحاق جهانگیری، دیگر نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری پس از اطلاعیه شورای نگهبان نیز در حساب توییتر خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که "من خود را از مصادیق این جفا و ظلم میدانم".

معاون اول دولت حسن روحانی در ادامه افزوده که "هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم" و "هزینه شدن از جايگاه رهبري را به مصلحت نمی دانم‌. از شورای محترم نگهبان می خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد".

در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهره‌های شاخصی مثل علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمود احمدی‌نژاد احراز صلاحیت نشدند و به نظر می‌رسد سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر متوجه علی لاریجانی باشد که رد صلاحیت او با واکنش تند برادرش صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو شد.

بی بی سی  فارسی