به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۸، ۱۴۰۰

کرونا در ایران: کمبود واکسن به دلیل بدقولی شرکت های روسی و چینی؛

 تولید واکسن مشترک ایران و کوبا با نام تجاری «پاستو کووک»
 همزمان با انتشار اخباری پیرامون توقف واکسیناسیون کرونا و تعطیلی مراکز واکسیناسیون در برخی استان ها از جمله فارس به دلیل کمبود واکسن، علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹، علت نابسامانی در تزریق دوُز دوم واکسن را بدقولی شرکت‌های چینی و روسی عنوان کرد. این در حالیست که در پی سیر صعودی آمار مبتلایان و بستری ها در هرمزگان، ظرفیت تخت های بیمارستانی در این استان به حد اشباع رسیده است و مسئولان وزارت بهداشت، از بروز پیک پنجم کرونا به دلیل افزایش سفرهای مردم در روزهای اخیر به رغم ممنوعیت تردد، ابراز نگرانی کرده اند.

 بحران کمبود واکسن و تأخیر در تزریق دوز دوم به دلیل بدقولی روسیه و چین

هم‌زمان با انتشار خبر توقف تزریق دوُز دوم واکسن کرونا در برخی از شهرهای ایران، علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹ در گزارشی که روز دوشنبه ۱۷ خرداد در روزنامه دولتی ایران منتشر شده، علت نابسامانی در تزریق دوُز دوم واکسن را بدقولی شرکت‌های چینی و روسی عنوان کرده است. وی گفت به جز چین و روسیه که منابع اصلی تأمین واکسن ایران هستند، صندوق کوواکس نیز به دلیل بدقولی شرکت‌های تولید کننده نمی‌تواند واکسن کشورهای عضو را تأمین کند.

به گفته او، «ظرفیت پایین تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی باعث شده تا کشورهایی که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند در بلاتکلیفی بمانند و چین نیز تامین واکسن مورد نیاز داخل را در اولویت قرار داده‌است؛ قرار بود سینوفارم سه میلیون دوز واکسن به ایران تحویل دهد اما این کار را نکرد».

وی همچنین پیشنهاد داده که چنانچه تأخیر در تزریق دُوز دوم واکسن‌ها بیش از فواصل تعیین‌شده باشد، باید «تزریق ترکیبی» واکسن‌ها صورت گیرد و با واکسن‌های داخلی مثل واکسن برکت کار انجام شود. او در عین حال تاکید کرده است که «هیچ شاهدی بر این موضوع نداریم که آیا این ترکیب درست است یا خیر».

پیش از این علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بدون اشاره به نام کشور خاصی گفته بود که تحویل ۳ میلیون واکسن از سوی یکی از کشورها با تاخیر مواجه شده است. وی گفته است که تزریق واکسن کرونا در ایران متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه‌های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.

این در حالیست که با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌های واکسن کرونا در شهرهای تهران، شیراز، اهواز،‌ خراسان شمالی و قم، همچنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُوز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

تعطیلی مراکز واکسیناسیون فارس به دلیل کمبود واکسن

در روزهای اخیر اخباری پیرامون توقف واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و تعطیلی مراکز واکسیناسیون به دلیل نبود واکسن در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادیکه دوز اول واکسن اسپوتنیک و سینوفارم را دریافت کرده بودند، نسبت به تزریق نشدن دوز دوم ابراز نگرانی ‌کردند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است، گفت: «امیدوار هستیم که تا پایان این هفته، با وارد شدن واکسن، این مراکز مجدداً به چرخه فعالیت باز گردند».

عبدالرسول همتی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده و تا پایان این هفته بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد فارس خواهد شد، در خصوص تامین دوز دوم واکسن برای افرادیکه واکسن روسی اسپوتنیک به آنان تزریق شده است، هیچ وعده‌ای نداد.

همتی در پاسخ به این سئوال مطرح شده در فضای مجازی که باید همراه با دوز اول واکسن اسپوتنیک، دوز دوم نیز وارد می‌شده است، تاکید کرد که همراه با دوز اول واکسن‌ها، دوز دوم به میزان کافی وارد نشده است.

وی با بیان اینکه دوز اول واکسن بیشترین ایمنی را در فرد ایجاد می‌کند، دوز دوم را تکمیل کننده ایمنی دانست و خاطرنشان کرد: «نبود واکسن یک موضوع ملی است و مختص استان فارس و شهر شیراز نیست».

وی افزود: «کمیته علمی کشوری اعلام کرده که فاصله دوز اول و دوم واکسن کرونا الزاماً در بازه زمانی مشخص شده نیست و می‌تواند بیشتر باشد. مثلا واکسن آسترازنکا تا سه ماه هم مشکلی ندارد یا اسپوتنیک و سینورفام هم می‌تواند در فاصله زمانی بیشتری دریافت شود به همین دلیل کمیته علمی اعلام کرده که زمان دوز دوم در کارت‌های واکسیناسیون درج نشود.»

شیوع کرونای دلتا (هندی) و بتا (آفریقایی) در برخی استان ها

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که «در برخی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس کرونای جهش یافته هندی (دلتا) و آفریقای جنوبی (بتا) مواجه هستیم که مطمئنا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد تکرار تجربه روزهای سخت گذشته خواهیم بود».

وی بدون نام بردن از استان‌ها و شهرستان‌هایی که کرونای جهش یافته در آنها شیوع پیدا کرده افزود: «بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری کرونا در کشور در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان و هرمزگان و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان‌های البرز، قزوین، چهار محال و بختیاری و آذربایجان شرقی گزارش شده است».

تولید واکسن کرونای انستیتو پاستور با نام تجاری «پاستو کووک»

احسان مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا، روز دوشنبه گفت: «واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا با نام تجاری "پاستوکووَک" در انستیتو پاستور ایران تولید و عرضه خواهد شد».

وی افزود: «تاکنون یک سوم از جمعیت هدف یعنی حدود ۸۰۰۰ نفر واکسن دوم خود را دریافت کرده اند. فاز یک و دو مطالعات بالینی این واکسن در کشور کوبا بر جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر انجام شده است و فاز سوم آن در ایران روی ۲۴ هزار نفر و در کوبا بر ۴۴ هزار نفر دنبال می‌شود».

این اپیدمیولوژیست گفت: این کاندید واکسن یک پروتئین نوترکیب و حاوی بخش RBD از ژن اسپایک ویروس عامل کووید-۱۹ است. جهت حفظ پایداری این پروتئین، ماده موثره واکسن با ترکیب استاندارد واکسن کزاز، کنژوگه شده است. این واکسن در ۲ دوز و به فاصله ۲۸ روز از یکدیگر استفاده می‌شود.

او در خاتمه اظهار کرد: تولید این واکسن به طور موازی با انجام کارآزمایی بالینی فاز ۳ در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است تا پس از مشخص شدن اثربخشی واکسن و کسب مجوزهای لازم بتواند وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور شود. ظرفیت تولید هدف گذاری شده‌ ماهیانه حدود یک میلیون دُز است و برنامه‌ریزی شده است تا از ابتدای پاییز با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید به ۳ میلیون دُز در ماه برسد».

خطر پیک پنجم کرونا با افزایش سفرهای مردم

با وجود پشت سرگذاشتن پیک چهارم کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشور، مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده اند که ساده‌انگاری در رعایت برخی از سیاست‌گذاری‌ها همچون آزاد گذاشتن سفرها، یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بروز پیک پنجم کرونا در کشور شود.

دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، ضمن تشریح شرایط بیماری کرونا در کشور، گفت: «استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست، به ویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد».

وی افزود: اکنون شرایط اپیدمی تابع چند نکته مهم است. بخشی از آن بستگی به سیاست‌گذاری‌ها و ساده‌انگاری در رعایت برخی از آنها همچون آزاد گذاشتن سفرها، افزایش پوشش واکسیناسیون، شنایایی طغیان‌های جدید بیماری با واریانت‌های جدید و... دارد و بخشی دیگر نیز مستقیما وابسته به رفتار مردم است. نباید فراموش کنیم تعداد مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا چقدر است و باید بدانیم حتی اگر واکسن تزریق کرده باشیم به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه احتمال مرگ و بستری درصورت ابتلا کاهش می‌یابد».

در روزهای اخیر با وجود اینکه ممنوعیت‌های تردد بین استانی ابلاغ شده بود، آمارهای منتشر شدۀ مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان‌ می‌دهد که دقیقا از یک روز قبل از اعلام این مصوبه یعنی یازدهم خرداد ماه ترافیک‌های سنگینی به ویژه در محورهای شمالی چالوس-کرج، هزار، فیروزکوه و پردیس-تهران آغاز شده و تا ساعات پایانی شب گذشته ادامه داشته است.

ظرفیت تخت های بیمارستان هرمزگان به حد اشباع رسیده است

علی رئوفی جانشین رئیس ستاد کرونای استان هرمزگان گفت: «در پی سیر صعودی آمار مبتلایان و بستری ها ظرفیت تخت های بیمارستانی استان به حد اشباع رسیده که امکان خدمات رسانی مطلوب به بیماران را با مشکل روبرو می کند».

وی افزود: «متاسفانه در پی سیر صعودی آمار مبتلایان و بستری ها ظرفیت تخت های بیمارستانی استان به حد اشباع رسیده که امکان خدمات رسانی مطلوب به بیماران را با مشکل روبرو می کند. در شرایط کنونی برای عبور از شرایط بحرانی و حاد کرونایی در هرمزگان رعایت شیوه نامه های بهداشتی مهمترین راه مبارزه با این ویروس است».

وی تصریح کرد: کارکنان دستگاه های اجرایی در هرمزگان با توجه به وضعیت قرمز استان با یک سوم ظرفیت در محل کار حضور پیدا کنند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان عنوان کرد: «با توجه به وضعیت قرمز اغلب مناطق استان درخواست تعطیلی سه روزه کلیه دستگاه های اجرایی استان به ستاد ملی کرونا داده شده است».

آمار رسمی کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دُوز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۷ خرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۹۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر رسید و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

همچنین ۳۶۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۰ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

رادیو بین المللی فرانسه