به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۴

در تیراندازیها و انفجارهای همزمان در پاریس حداقل ۱۵۰ تن کشته و دهها نفر زخمی شدند

امدادگران در برابر رستوران "لوکاریون" در محلۀ یازدهم پاریس پس از تیرانداریهای جمعه شب

 رئیس جمهوری فرانسه، فرانسوا هولاند، برقراری"حالت اضطراری" در سراسر کشور و به اجرا گذاشتن کنترل در مرزها را اعلام کرد. وی این رویدادها را "حملات تروریستی بدون سابقه" و "فجایع هولناک" توصیف کرد و اعلام داشت که ازارتش این کشور خواسته است در جهت تامین امنیت وارد عمل شود. دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که ١٥٠٠ تن از نفرات ارتش این کشور برای تقویت نیروهای انتظامی بسیج شده اند. فرانسوا هولاند سفر خود به ترکیه را برای شرکت در اجلاس گروه ٢٠ که روز یکشنبه ١٥ نوامبر تشکیل می شود، لغو کرد.
این حملات همزمان و یا بفاصلۀ اندک در نقاط مختلف پاریس صورت گرفت. یکی از این حملات نیز در سالن نمایش "باتکلان" در محلۀ یازدهم صورت گرفت. مهاجمان در"باتکلان" پس از تیر اندازی بسوی رهگذران و شرکت کنندگان در یک کنسرت، شماری از آنان را به گروگان گرفتند. گروگانگیری با حملۀ گروه ضربت پلیس به پایان رسید. بر اساس نخستین اطلاعات موجود، در این سالن نزدیک به  ۱۲۰ تن کشته شده اند. به گفتۀ شاهدان عینی که از این حمله جان سالم بدر برده اند، مهاجمین با شعار "الله اکبر" بسوی جمعیت تیراندازی می کرده اند.
یکی دیگر از حملات رستوران "پتی کامبوج" در محلۀ دهم پاریس را هدف قرار داد. در حملۀ دیگری تروریست ها بروی مشتریان رستوران "بل اکیپ" در محلۀ یازدهم پایتخت تیراندازی کردند. چند انفجار و تیراندازی نیز در اطراف "استادیوم فرانسه" در "سن دنُی" واقع در شمال پاریس صورت گرفت. این انفجارها هنگامی رخ داد که فرانسوا هولاند در مسابقۀ دوستانۀ میان تیم های ملی فوتبال آلمان و فرانسه شرکت داشت.
رئیس جمهوری، نخست وزیر، وزیر کشور، وزیر دادگستری، شهردار پاریس و شمار بسیار دیگری از مقامات فرانسه در پایان عملیات پلیس در محل سالن "باتکلان" حاضر شدند. فرانسوا هولاند اعلام کرد که مبارزه با تروریسم را "بی رحمانه" دنبال خواهد کرد. هنوز شمار دقیق قربانیان این حملات تروریستی اعلام نشده است. دادسرای پاریس شمار کشته شدگان را حداقل ١٢٠ تن اعلام کرده است. برخی منابع دیگر شمار قربانیان را تا ١٥٠ تن بر آورد کرده اند. در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، دادستان پاریس اعلام کرد که ٥ تن از تروریست ها نیز کشته شده اند.
در پاریس کلیۀ مدارس و تاسیسات عمومی در روز شنبه تعطیل اعلام شد. کلیۀ سفرهای علمی و آموزشی شاگردان مدارس در سراسر کشور نیز لغو گردید.
رویدادهای پاریس واکنش های فراوان رهبران کشورهای مختلف جهان را در پی داشت. رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، هنگامی که تیرانداریها و گروگانگیری هنوز در جریان بود، حملاتی توصیف کرد که نه فقط علیه پاریس که "بر ضد تمام بشر و ارزشهای جهانشمول" صورت گرفته است. وی گفت که آمریکا در جهت سپردن عاملین این حملات به دست عدالت، فرانسه را یاری خواهد کرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز اعلام داشت که این حملات وی را بشدت جریحه دار کرده است . وی همبستگی خود را با بازماندگان قربانیان و اهالی پاریس اعلام داشت. وزیر امور خارجۀ آلمان، فرانک والتر اشتین مایر، نیز گفت که از این حملات "دهشت زده و متاثر" شده است و در این موقعیت خطیر در کنار و فرانسویان فرانسه ایستاده است.
نخست وزیر انگلستان، نخست وزیر اسپانیا، رئیس جمهوری ترکیه، دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از دیگر رهبران و مقامات کشورهای مختلف تالم و همبستگی خود را اعلام داشتند.
رادیو فرانسه، صدای آمریکا، بی بی سی